www.asu.pl :: Zobacz temat - Parujące szyby i brak dźwięku pracy recyrkulacji powietrza
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Parujące szyby i brak dźwięku pracy recyrkulacji powietrza

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Elektryka i elektronika
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 11:14    Temat postu: Parujące szyby i brak dźwięku pracy recyrkulacji powietrza Odpowiedz z cytatem

Witam
Strasznie parują mi szyby od środka podczas jazdy. Jest to upierdliwe.
Muszę mocno kombinować nawiewem. Wrzucać dmuchawę na najwyższy bieg, a i tak skutki są mizerne. Czy u was też tak jest? Jakoś niezuważyłem w innych vojkach takiego zaparowania.
Podejrzewam uszkodzenie siłownika przepustnicy recyrkulacji w moim vojku rocznik 96. Kiedy wciskam guzik od recyrkulacji powietrza (ten obok załączenia klimy), oczywiście zapala się kontrolka żółta, ale nic nie słyszę. Nie słyszę żadnego lekkiego mruczenia siłownika jak to ma miejsce przy sterowaniu przepustnicami nawiewu (szyba, nogi, góra, itd).
Jeszcze się do tego siłownika nie dobierałem. Zanim to zrobię mam kilka pytań.
1. Czy siłownik jest sterowany tylko prądem, czy też może jakimś podciśnieniem?
2. Gdzie szukać tej klapy od powietrza świeżego, żeby sprawdzić w jakim ona jest położeniu i jak dobrać się do siłownika (jak go wymontować, żeby przekonać się czy jest sprawny).

Serdecznie dzięki za pomoc.
Pozdrawiam
Yaro
Voyager 3.3'96
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
sato
*
*


Dołączył: Sep 13, 2007
Posty: 1350
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 13:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nawiew na szyby pracuje tylko bez cyrkulacji wewnętrznej ale z cyklicznie włączającą się klimatyzacją cyklicznie i nawiew ciszej pracuje niż na cyrkulacji wewnętrznej mając pokrętło w pozycji max.

Masz pewnie sporo wilgoci na dywanie być może dlatego szyby ci parują.Czasami uchylam lekko okno aby wypuścić wilgotne powietrze.
_________________


Chrysler Grand Voyager 3,3 2000r. LPG Stag 300
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Lutek34
*
*


Dołączył: Oct 09, 2005
Posty: 2665
Skąd: Krosno-Rzeszów podkarpackie

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 14:14    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Yaro wpierw sprawdz czy kiedy włączasz nawiew na szybe to załącza ci się sprężarka klimy? Jeśli nie to nie wysuszysz tak szybko szyb samym nadmuchem.
U mnie jak wsiąde do samochodu kiedy jest mokro na zewnątrz w kilka osób to szyby zaraz parują, wystarczy że włacze nawiew na szybe i po kilku sekundach mam suchą przednią szybe i boczne a po minucie cała reszta.
_________________
2008 Subaru Tribeca H6 3.6l + BRC LPG
 www.posadzkizywiczne.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 16:51    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ech... panowie, ja tu zadaję wam konkretne pytania,a wy mi się tu rozpisujecie zaraz na tematy inne. Jak będziemy iść takim szerokim tropem, to może od razu całe auto rozebrać... Niemniej jednak jestem wdzieczny za zainteresowanie i poświęcenie chwilki na odp.

Słuchajcie - odpowiedzcie mi po prostu na pyt. z postu nr 1:
1. Czy słyszycie u siebie załączenie się recyrkulacji bo jej uruchomieniu przyciskiem ? Chodzi mi o ruch siłownika.
2. Gdzie mam szukać klapy i siłownika, w ogóle najalpiej gdyby ktoś mi powiedział, czy można w jakiś sposób podejrzeć jaki jest jej aktualny stopień otwarcia. Czy jest on zasilany napięciem czy podciśnieniem.

Panowie - wiem, że recyrkulacja nie działa gdy ma się nawiew na szybę (sprawdzone), nie wiem jak jest u mnie z pracą klimy przy nawiewie skierowanym na szybę (przypominam, że chodzi o voyjka z 96r. wiem, że w winim chyba powinna chodzić, ale czy w vojkach to nie wiem), bo nie mam czynnika w instalacji, zajmę się tym jak będzie cieplej, bo teraz i tak miałbym pewnie problem z uruchomieniem klimy przy tej temp. zewn.
Wydaje mi się, żę nie szyby nie powinny parować gdy jedziesz sam samochodem i masz nawiew np. na 3 i pracujesz na 100% powietrza świeżego. Przy takiej ilości powietrza ilość wydychanej pary powinna się znakomicie "rozcieńczyć" w powietrzu, wygrzane od środka szyby mają temp. wyższą od temp. punktu rosy powietrza w kabinie i w końcu - to zabrudzone moim oddechem powietrze, skoro jest nawiewane do środka przez wentylator to ucieka sobie przez wszelkie nieszczelności w aucie, czyli cały czas jest wymiana powietrza na świeże (może nie takie świeże, ale z zewnątrz). W meganie w ogóle zimą nie używam klimy, bo nie mam żadnego problemu z parowaniem szyb, w alfa romeo to samo. A tutaj nawet gdy jadę sam to po ok. 20 min. jazdy pojawia się problem.
Dlatego podejrzana jest klapa.

Pzdr
Yaro
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Lutek34
*
*


Dołączył: Oct 09, 2005
Posty: 2665
Skąd: Krosno-Rzeszów podkarpackie

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 17:02    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Yaro wymieniłeś samochody w których pewno jest klima i samo właczenie nawiewu na szybe powoduje właczenie sprężarki i dlatego nie masz zaparowanych szyb, tak jest w 90% samochodów wyposażonych w klime i w Voyagerze też tak jest.

Jeśli nie słyszysz klapy to najprościej będzie jak włączysz nawiew na full i przełączysz z nawiewu z zewnatrz na recylkulacje, powinieneś wtedy usłyszeć jak odgłos pędu powietrza na wentylatorze się zmienia i w kabinie z kąd powietrze jest zasysane będzie słychać zasysanie.
_________________
2008 Subaru Tribeca H6 3.6l + BRC LPG
 www.posadzkizywiczne.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 17:10    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Lutek - próbowałem ten manerw. Nic się nie zmienia w odgłosie przepływającego powietrza.
A jeśli jesteś pewien, że u mnie powinna działać klima gdy skieruję nawiew na przednią szybę to u mnie tak to nie działa. Nie zapala się kontrolka od klimy, natomiast jak wduszę ręką to pali się cały czas z tego co pamiętam, ale nic nie słychać, żeby się załączała sprężarka.

Ciekawe czy jakbym zdemontował podszybie to byłaby tam widoczna klapa.
Podobno siłownik da się obejrzeć i nawet w miarę łatwo zdemontować tylko nie jestem pewien czy ten za schowkiem pasażera zamontowany na grodzi po lewej stronie schowka to oby na pewno ten siłownik. Jest w okolicy wentylatora nadmuchpwego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Vlad
*
*


Dołączył: Nov 02, 2005
Posty: 536
Skąd: Beskidy

PostWysłany: Sob Sty 24, 2009 22:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Napisaleś, że nie masz czynnika w układzie, więc sprężarka nie ruszy. A jak już będziesz miał czynnik i klima będzie sprawna to kierując nawiew na przednią szybę sprężarka się załącza samoczynnie a klawisz (czy światełko) informujące o działaniu klimy nie musi się świecić. Większość amerykańców tak ma, że samo skierowanie nawiewu na przednią szybę ją załącza. Jak załączysz przyciskiem kontrolka pokazuje że klima działa i wtedy już w każdym położeniu (nogi, środek itd).
Co do megane, rozmawiałem niedawno z kolegą, który twierdzi, że on wogóle nie ma czegoś takiego jak "wyłączenie klimy" , załącza mu się jak tylko uruchomi dmuchawę i w każdym położeniu (nogi, kabina, szyba itd.).
_________________
Pontiac Bonneville SE '92
Chevrolet TransSport '99
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Nie Sty 25, 2009 12:15    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No do dobra, Panowie
To co z sednem sprawy, czy ktoś z was wie gdzie znajduje się klapa od powietrza świeżego i siłownik do niej uruchamiany przyciskiem obieg zamknięty ???

Pzdr
Yaro
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Lutek34
*
*


Dołączył: Oct 09, 2005
Posty: 2665
Skąd: Krosno-Rzeszów podkarpackie

PostWysłany: Nie Sty 25, 2009 12:25    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przełączenie na nawiew szyby nie zaświeca kontrolki A/C.

Swego czasu krążyła po forum servisówka do twojego minivana, popytaj kolegów którzy mają modele 96-01
_________________
2008 Subaru Tribeca H6 3.6l + BRC LPG
 www.posadzkizywiczne.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
On
*
*


Dołączył: Apr 16, 2008
Posty: 1010
Skąd: Słupsk Pomorskie Plymouth G.V. 3,3 1996r był. Teraz Chrysler G.V. 3,3 Limited 2003r.

PostWysłany: Pon Sty 26, 2009 14:30    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

1.Włączając obieg wewnętrzny-słychać wyraźnie zmianę sposobu obiegu powietrza.
2.Klapę zamykania-otwierania obiegu wew. znajdziesz po prawej stronie za schowkiem przed nogami pasażera.Wystarczy wypiąć ten schowek /3 zatrzaski/ i dojrzysz dźwignię uruchamiającą tę klapę.
W omedze dźwignię miałem połamaną i obieg siłą rzeczy się nie załączał.Miało to swój plus, bo klapa była w pozycji "otwarte" i szyby nie parowały.
I tu moja sugestia.Klapa może została w pozycji "zamknięte" i stąd upierdliwe Wink parowanie szyb.
3.Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie klima nie załącza się poniżej pewnej Question Confused temperatury powiedzmy, że poniżej+3 st.C, więc czy masz czynnik, czy też go nie masz, nie będzie w tej chwili miało chyba Confused znaczenia.
4.Uruchomienie klapy obiegu wew. raczej następuje przez przewody podciśnieniowe /tak miałem w omedze "B"/
Z uwagi na to, że tego nie naprawiałem /w voyku/ to nie znam dokładnie zasady działania.
Robiłem jakąś Shocked Wink robotę obok i przypadkowo dojrzałem tę klapę /a może jej siłownik/ pod tym schowkiem.
W omedze miałem ją w tym samym miejscu.
Zdejmując lub schylając się mocno Wink pod schowek na pewno dojrzysz to urządzenie.
P.S.
W omedze pozostanie klapy obiegu wew. w pozycji "zamknięte" było nie możliwe, ponieważ pęd powietrza i tak ją otwierał.
Nie wiem jak jest w voyku, ale pewnie podobnie.
Jeżeli jest tak samo to pewnie obieg wew. nie ma wiele wspólnego z parowaniem szyb.
Wtedy należałoby pewnie sprawdzić, czy dywaniki nie są mokre z różnych powodów.


Plymouth G.V. 3,3 1996r zagazowany skrzynia A604
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Pon Sty 26, 2009 21:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
On, dzięki za informacje, znalazłem siłownik po twojej sugiestii i po doczytaniu serwisówki. Ale jest on widoczny i jest do niego dobre dojście bez ściągania schowka. Może zatem jest jeszcze jeden ukryty za schowkiem??? Potwierdź to proszę.
Włączyłem recyrkulację i zobaczyłem, że siłownik ani drgnie. Najprawodpodobniej klapa jest w pozycji zamknięta, albo nie domknięta, co skutkuje parowaniem. Teraz muszę znaleźć chwilkę czasu, żeby sprawdzić:
1. czy po włączeniu guzika dochodzi napięcie do styków siłownika jeśli tak to:
2. wymontować siłownik, sprawdzić czy silnik nie jest walnięty
Z tego co widziałem bez rozkręcania jeszcze silniczka siłownika to jego wałek jest zakończony zębatką, która porusza zębatkę przepustnicy w kształcie ćwiarki koła. Na oko nie stwierdziłem najmniejszego dygnięcia ani silniczka ani tym bardziej przepustnicy.
Z inormacji z serwisówki wynika, że wystarczy przekręcić zapłon w pozycję ON i to powoduje zawsze otwarcie klapy na 100% świeżego powietrza.
Jeszcze dla zainteresowanych dodam, że jakakolwiek ingerencja w układ klimatyzacji czy demontaż któregokolwiek z siłowników wymaga wykonania kalibracji i przeprowadzenia testu układu klimatyzacji/ogrzewania. Procedura jest dokładnie opisana w serwisówce, jak będę miał chwilkę czasu to przetłumaczę.
Okazuje się też, że panel klimy i te słynne mrugające kontrolki p0otrafią pokazać gdzie w układzie tkwi błąd:
- potrafi pokazać, że któryś z siłowników nie uzyskał maksymalnego otwarcia/zamknięcia
- z tego co pamiętam potrafi pokazać czy układ klimatyzacji zbija temperaturę czy też nie
- potraci pokazać prawidłowość działania siłownika na zaworze nagrzewnicy
Okazuje się też, że na parowniku jest zainstalowany czujnik temperatury.
Bardzo dużo można się dowiedzieć z przeprowadzenia testu.
Test składa się z dwóch części - z kalibracji siłowników oraz z testu sprawdzającego działanie klimy.
Test uruchamia się odpowiednią sekwencją pokręteł i klawiszy.
Całość trwa ok. 6-15 min. w zależności jaką opcję się wybierze.
Pzdr
Yaro
Voyager 3.3'96 (jeszcze nie skażony gazem, ale już w krótce)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
On
*
*


Dołączył: Apr 16, 2008
Posty: 1010
Skąd: Słupsk Pomorskie Plymouth G.V. 3,3 1996r był. Teraz Chrysler G.V. 3,3 Limited 2003r.

PostWysłany: Wto Sty 27, 2009 10:19    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Yaro_ napisał:
Witam
On, dzięki za informacje, znalazłem siłownik po twojej sugiestii i po doczytaniu serwisówki. Ale jest on widoczny i jest do niego dobre dojście bez ściągania schowka. Może zatem jest jeszcze jeden ukryty za schowkiem??? Potwierdź to proszę.
Włączyłem recyrkulację i zobaczyłem, że siłownik ani drgnie. Najprawodpodobniej klapa jest w pozycji zamknięta, albo nie domknięta, co skutkuje parowaniem. Teraz muszę znaleźć chwilkę czasu, żeby sprawdzić:
1. czy po włączeniu guzika dochodzi napięcie do styków siłownika jeśli tak to:
2. wymontować siłownik, sprawdzić czy silnik nie jest walnięty
Z tego co widziałem bez rozkręcania jeszcze silniczka siłownika to jego wałek jest zakończony zębatką, która porusza zębatkę przepustnicy w kształcie ćwiarki koła. Na oko nie stwierdziłem najmniejszego dygnięcia ani silniczka ani tym bardziej przepustnicy.
Z inormacji z serwisówki wynika, że wystarczy przekręcić zapłon w pozycję ON i to powoduje zawsze otwarcie klapy na 100% świeżego powietrza.
Jeszcze dla zainteresowanych dodam, że jakakolwiek ingerencja w układ klimatyzacji czy demontaż któregokolwiek z siłowników wymaga wykonania kalibracji i przeprowadzenia testu układu klimatyzacji/ogrzewania. Procedura jest dokładnie opisana w serwisówce, jak będę miał chwilkę czasu to przetłumaczę.
Okazuje się też, że panel klimy i te słynne mrugające kontrolki p0otrafią pokazać gdzie w układzie tkwi błąd:
- potrafi pokazać, że któryś z siłowników nie uzyskał maksymalnego otwarcia/zamknięcia
- z tego co pamiętam potrafi pokazać czy układ klimatyzacji zbija temperaturę czy też nie
- potraci pokazać prawidłowość działania siłownika na zaworze nagrzewnicy
Okazuje się też, że na parowniku jest zainstalowany czujnik temperatury.
Bardzo dużo można się dowiedzieć z przeprowadzenia testu.
Test składa się z dwóch części - z kalibracji siłowników oraz z testu sprawdzającego działanie klimy.
Test uruchamia się odpowiednią sekwencją pokręteł i klawiszy.
Całość trwa ok. 6-15 min. w zależności jaką opcję się wybierze.
Pzdr
Yaro
Voyager 3.3'96 (jeszcze nie skażony gazem, ale już w krótce)


Bardzo mi przykro, ale moja wiedza na poruszony temat zawiera się tylko w minimalnym zakresie, a opisanym wyżej.
Nic więcej nie potrafię pomóc.
Nie wiem czy nic się nie stanie jeśli zasilanie do "klapy" podłączysz "na krótko"
Tym sposobem będziesz mógł stwierdzić czy padło zasilanie, bo jak się domyślam z Twojego opisu, jest ono elektryczne, czy tez może padnięty jest np. siłownik.
zasilanie do klapy, jeśli widzisz przewody zasilające, możesz podciągnąć np. z gniazda bezpieczników, zapalniczki itd, itp.
Zaznaczam, że nie wiem czy coś innego przy takim podłączaniu "na krótko" się nie zepsuje.
Zakładam, że nie, ja na pewno taką próbę bym przeprowadził.
Jak pisałem wyżej, w mojej omedze połamana była dźwignia uruchamiająca klapę.Wymontowałem silniczek, zasilany przewodami podciśnieniowymi zrobiłem otwór wkrętakiem, wkręciłem zwykły wkręt fi5 którym zamontowałem dźwignię i wszystko zaczęło działać jak należy.
Jak jest w naszych pojazdach nie wiem.
Owocnych poszukiwań.

Plymouth G.V. 3,3 1996r zagazowany skrzynia A604
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
On
*
*


Dołączył: Apr 16, 2008
Posty: 1010
Skąd: Słupsk Pomorskie Plymouth G.V. 3,3 1996r był. Teraz Chrysler G.V. 3,3 Limited 2003r.

PostWysłany: Wto Sty 27, 2009 10:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Yaro_ napisał:
Witam
On, dzięki za informacje, znalazłem siłownik po twojej sugiestii i po doczytaniu serwisówki. Ale jest on widoczny i jest do niego dobre dojście bez ściągania schowka. Może zatem jest jeszcze jeden ukryty za schowkiem??? Potwierdź to proszę.
Włączyłem recyrkulację i zobaczyłem, że siłownik ani drgnie. Najprawodpodobniej klapa jest w pozycji zamknięta, albo nie domknięta, co skutkuje parowaniem. Teraz muszę znaleźć chwilkę czasu, żeby sprawdzić:
1. czy po włączeniu guzika dochodzi napięcie do styków siłownika jeśli tak to:
2. wymontować siłownik, sprawdzić czy silnik nie jest walnięty
Z tego co widziałem bez rozkręcania jeszcze silniczka siłownika to jego wałek jest zakończony zębatką, która porusza zębatkę przepustnicy w kształcie ćwiarki koła. Na oko nie stwierdziłem najmniejszego dygnięcia ani silniczka ani tym bardziej przepustnicy.
Z inormacji z serwisówki wynika, że wystarczy przekręcić zapłon w pozycję ON i to powoduje zawsze otwarcie klapy na 100% świeżego powietrza.
Jeszcze dla zainteresowanych dodam, że jakakolwiek ingerencja w układ klimatyzacji czy demontaż któregokolwiek z siłowników wymaga wykonania kalibracji i przeprowadzenia testu układu klimatyzacji/ogrzewania. Procedura jest dokładnie opisana w serwisówce, jak będę miał chwilkę czasu to przetłumaczę.
Okazuje się też, że panel klimy i te słynne mrugające kontrolki p0otrafią pokazać gdzie w układzie tkwi błąd:
- potrafi pokazać, że któryś z siłowników nie uzyskał maksymalnego otwarcia/zamknięcia
- z tego co pamiętam potrafi pokazać czy układ klimatyzacji zbija temperaturę czy też nie
- potraci pokazać prawidłowość działania siłownika na zaworze nagrzewnicy
Okazuje się też, że na parowniku jest zainstalowany czujnik temperatury.
Bardzo dużo można się dowiedzieć z przeprowadzenia testu.
Test składa się z dwóch części - z kalibracji siłowników oraz z testu sprawdzającego działanie klimy.
Test uruchamia się odpowiednią sekwencją pokręteł i klawiszy.
Całość trwa ok. 6-15 min. w zależności jaką opcję się wybierze.
Pzdr
Yaro
Voyager 3.3'96 (jeszcze nie skażony gazem, ale już w krótce)


Bardzo mi przykro, ale moja wiedza na poruszony temat zawiera się tylko w minimalnym zakresie, a opisanym wyżej.
Nic więcej nie potrafię pomóc.
Nie wiem czy nic się nie stanie jeśli zasilanie do "klapy" podłączysz "na krótko"
Tym sposobem będziesz mógł stwierdzić czy padło zasilanie, bo jak się domyślam z Twojego opisu, jest ono elektryczne, czy tez może padnięty jest np. siłownik.
zasilanie do klapy, jeśli widzisz przewody zasilające, możesz podciągnąć np. z gniazda bezpieczników, zapalniczki itd, itp.
Zaznaczam, że nie wiem czy coś innego przy takim podłączaniu "na krótko" się nie zepsuje.
Zakładam, że nie, ja na pewno taką próbę bym przeprowadził.
Jak pisałem wyżej, w mojej omedze połamana była dźwignia uruchamiająca klapę.Wymontowałem silniczek, zasilany przewodami podciśnieniowymi zrobiłem otwór wkrętakiem, wkręciłem zwykły wkręt fi5 którym zamontowałem dźwignię i wszystko zaczęło działać jak należy.
Jak jest w naszych pojazdach nie wiem.
Owocnych poszukiwań.

Plymouth G.V. 3,3 1996r zagazowany skrzynia A604
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Wto Sty 27, 2009 21:37    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Problem z klapą rozwiązany.
A nie mówiłem, ze sprawcą była zamknięta klapa świeżego powietrza ???
W Voyagerach system działa następująco:
Po przekręceniu zapłonu klapa przepustnicy powietrza świeżego (umieszczona pod schowkiem, nie trzeba demontować schowka, żeby wyjąć siłownik) zawsze zostaje otwarta na 100%. Czyli wszystko się zgadza, bo kontrolka się nie świeci, więc nie ma recyrkulacji. Komputer celowo wysyła sygnał na otwarcie przepustnicy, gdyby jakimś sposobem po ostatnim wyłączeniu zapłonu znalazła się w jakimś dziwnym położeniu.
Jeśli dacie nawiew na 0 to wyłączony zostaje wiatrak i klapa również zostaje zamknięta.
Wykonałem test pracy wszystkich przepustnic, wszystko jest OK.
Potem wykonałem sobie test cooldown - czyli test działania klimy. Oczywiście u mnie najprawdopodobniej nie ma czynnika więc test się nie powiódł i teraz jak tylko włączę zapłon to migają mi jednocześnie kontrolki od klimy i od recyrkulacji, sygnalizując w ten sposób niepowodzenie testu.
Jak znajdę chwilkę czasu to opiszę dokładnie procedury wykonania testów na działanie napędów klap i na działanie klimatyzacji. Wyczytałem w serwisówce, że teraz będę jeździł z tak migającymi diodami do czasu, kiedy nie zrobię porządku z klimą. Bo wynik testu zapisany jest w pamięci EEPROM (nie pomoże zdejmowanie klem).

Pzdr
Yaro
voyager 3.3'96
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
On
*
*


Dołączył: Apr 16, 2008
Posty: 1010
Skąd: Słupsk Pomorskie Plymouth G.V. 3,3 1996r był. Teraz Chrysler G.V. 3,3 Limited 2003r.

PostWysłany: Sob Sty 31, 2009 19:25    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Gratulacje, ale żeby zakończyć ten wątek powiedz, czy klapka jest zasilana podciśnieniem czy też elektrycznie Question

Plymouth g.V. 3,3 1996r zagazowany skrzynia A604
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Pon Lut 02, 2009 0:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wszystkie siłowniki przepustnic w voyagerach, caravanach itd. są zasilane prądem. Zasilanie i sterowanie poprzez komputer klimatu.
Sterowanie oraz diagnostyka układu ogrzewania i klimatyzacji odbywa się poprzez elektronikę panela klimy.
Sterowanie wszelkimi napędami odbywa się na zasadzie podawania na siłowniki 12V przez odpowiedni okres czasu. Czyli każdy siłownik posiada dwa przewody.
Jeśli grzebiesz co kolwiek w siłownikach zawsze trzeba zrobić kalibrację siłowników.
Jeśli potem robi się test układu za pomocą odpowiednich kombinacji przycisków na panelu klimy układ sprawdza czy siłowniki poruszają się w całym zakresie. Jeśli układ automatyki wychwyci, że tak nie jest sygnalizowany jest błąd za pomocą kontrolek na panelu klimy. Ilość mrygnięć odpowiada za kod, który może oznaczać, że np. siłownik nawiewu szyby nie otworzył się do końca.
Takie to sprytne urządzenia wozimy w naszych voykach.
Do wyboru są dwa testy:
Kalibracja siłowników i cooldown test czyli test pracy klimatyzacji.
Test pracy klimy układ automatyki sprawdza w taki sposób, że włącza klimę na obiegu zamkniętym i przez dwie minuty powietrze musi zostać schłodzone o ok. 20C. Temperaturę mierzy czujnik zainstalowany przy powierzchni parownika. Jeśli test się nie powiedzie efektem są migające jednocześnie kontrolki od klimy i recyrkulacji przez ok. 15 min po każdym włączeniu zapłonu.
Każde grzebanie w klimie wymaga przeprowadzenia testu cooldown.
Na forum znalazłem informacje, że test przeprowadza się przy suwakach temperatury ustawionych na maksa - wg manuala jest zupełnie odwrotnie:
Suwaki zawsze na min. wentylator zawsze na maks. nawiew ustawiony w pozycji pionowa czyli nawiew na górę i dół ale w przód (nie na szybę). Daje się wtedy odpowiednią kombinację klawiszy w zależności od tego jaki rodzaj testu chce się wykonać (test kalibracji lub cooldown). Kompterek przeprowadza test co jest sygnalizowane naprzemiennym miganiem odpowiednich diod. Jeśli test wypadnie oK, mruganie znika, jeśli coś pójdzie nie tak, panel wyświetla błędy.
Pzdr
Yaro
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
sato
*
*


Dołączył: Sep 13, 2007
Posty: 1350
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon Lut 02, 2009 9:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to jak będziesz tak daleko z kalibrowaniem to opisz to w odpowiednim dziale skorą są tam wyświetlane kody migowe.
Przyznam u siebie także przeprowadzałem testy na zakończenie i można na przyciskach wywołać różne kombinacje i automatycznie zaczynają migać diody w różnych sekwencjach ale tego jeszcze nie rozgryzłem.
_________________


Chrysler Grand Voyager 3,3 2000r. LPG Stag 300
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
On
*
*


Dołączył: Apr 16, 2008
Posty: 1010
Skąd: Słupsk Pomorskie Plymouth G.V. 3,3 1996r był. Teraz Chrysler G.V. 3,3 Limited 2003r.

PostWysłany: Pon Lut 02, 2009 16:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Yaro, podaj namiary na stronę, gdzie będzie opisane, jak należy przeprowadzić taką auto diagnostykę.
14 miesięcy jeżdżę swoim autem, a nie wiedziałem, że wożę swoistą encyklopedię.Teraz potrzebuję do niej tylko instrukcję obsługi.

Plymouth G.V. 3,3 1996r zagazowany skrzynia A604.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 22:06    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgłębiłem temat.
Początkowo siedziałem z manualem przy aucie, minęło nieco czasu i opisuję to co pamiętam:

1. Są dwa rodzaje testu, który możesz wykonać samodzielnie.
-kalibracja/sprawdzenie dzialania siłowników
- test działania klimy, inaczej cooldown test.
Nie wiem jak jest u Ciebie, ale u mnie są takie przyciski:
Od góry po lewej stronie panela
- praca ciągła wycieraczki tylnej
-praca przerywana wycieraczki tylnej
- spryskiwacz szyby tylne
I teraz od lewej do prawej na dole:
- ogrzewanie szyby tylnej
- recyrkulacja (zamknięcie przepustnicy powietrza świeżego i praca na powietrzu obiegowym)
- załączenei klimy

Przeprowadzenie testu/kalibracji siłowników.
Wszystkie napędy wyposażone są w dwuprzewodowe zalisanie +12V. Sterowanie odbywa się dzięki temu, że komputer wie ile czasu potrzebuje dany siłownik aby przejść z jednego skrajnego położenia do drubiego.
Po jakiej kolwiek ingerencji w siłowniki, szczególnie po zdemontowaniu którego kolwiek z siłowników trzeba nauczyć komputer jak ma nimi sterować. Nie zawsze da się zamontować siłownik dokładnie tak ajk był. Niestety ich motorki obracają się w koło i nie mają skrajnych położeń, dlatego konieczna jest kalibracja.
Zawsze przy okazji przeprowadzania kalibracji, komputer przeprowadza test czujnika temperatury, który zamontowany jets w parowniku.
KALIBRACJA:
Włącz zapłon i silnik.
Przełącz dmuchawę na maksymalną wydajność
Skieruj nawiew na siebie, może być i na górę i na dół, nie ma to raczej znaczenia.
Oba suwaki od temperatury ustaw na min.
Przyciśnij jednocześnie przyciski tylnej wycieraczki (praca ciągła) oraz spryskiwacza tylnej wyceiraczki, trzymaj przez ok. 5 sek. do momentu aż zaświecą się wszystkie diody panela.
Rozpoczęcie testu zostanie zasygnalizowane jednoczesnym miganiem diod od tylnej wycieraczki (praca ciągła i praca przerywana).
Jeśli test wypadnie pozytywnie to ciągłym światłem będzie świecić się LED tylnej wycieraczki (praca ciągła). Wyjście z trybu testu odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku tylnej wycieraczki.
Jeśli podczas błędu zostanie wykryta usterka jednocześnie będą migały diody od tylnej wyceiraczki i od przerywanej pracy tylnej wycieraczkki.
Kommputer wyswietli też kod błędu, za pommocą tych samych kontrolek.
Kontrolka od wycieraczki (praca ciągla) to pierwszy poziom alarmu, kontrolka od pracy przerywanej wycieraczki to jakby podmenu, druga cyfra kodu alarmowego.
Poziomow jest 5. Przejscie między poziomami odbywa się za pomocą przycisku spryskiwacza.
Poziom 1 - Kody błędów
Poziom 2 - Tryb pracy siłowników (chodzi tutaj chyba o to czy nawiew skierowany na szybę czy też na przód itd.)
Poziom 3 - Tryb testowania siłownika od zaworu nagrzewnicy
4. Czujnik temperatury w parowniku (tylko wersja z klimą z tyłu)
5. Siłowniki przedziału kierowcy (tylko wersje z klimą z tyłu).
W typowym voyku będą zatem 3 poziomy.
Druga cyfra, czyli takie podmenu - kontrolka przerywanej pracy wyceiraczki tylnej:
0 - brak błędu
1 - siłownik nie osiągnął pozycji dla rozmrazania (pewnie chodzi tutaj o siłownik przy podszybiu)
2 - siłownik nie osignął pozycji nawiewu do przodu
3 - siłownik zaworu nagrzewnicy nie osiągnął krańcowego położenia ZIMNO
4 - siłownik zaworu nagrzewnicy nie osiągnął krańcowego położenia Gorąco
5 - Czujnik temperatiru w parowniku - obwód rozwarty
6 czujnik temperatury w parowniku - obwód zwarty
7 Siłownik od zaworu nagrzewnicy dla kierowcy (T&C) nie osiągnął skrajnego położenia ZIMNO
8 Siłownik od zaworu nagrzewnicy dla kierowcy (T&C) nie osiągnął skrajnego położenia GORĄCO
9 Wewnątrzny błąd sterownika klimatyzacji.
Czykli po wykryciu usterki można klikając przycisk spryskiwacza przechodzić między poszczególnymi poziomami a kontrolka od pracy przerywanej wycieraczki będzie sygnaliizować błąd odpowiednią ilością mrugnięć.
Przykladowo:
Po przeprowadzeniu testu Kontrolka ciąglej pracy wycieraczki zapaliła się raz, a kontrolka przerywanej pracy wycieraczki zamrugala 5 razy.
Oznacza to, że czujnik zamontowany na parowniku ma przerwę w obwodzie.
Można także przetestować działanie siłownika zaworu regulacyjjnego na nagrzewnicy.
Po przeprowadzeniu testu kalibracji naciska się przycisk spryskiwacza kierując się do poziomy 2, 3 lub 5 (sygnalizacja poziomu za pomocą LED'a tylnej wycieraczki).
Przy każdym teście LED od przerywanej pracy wycieraczki będzie zmieniał częstotliwość mrugania w zależności od ruchu suwakami temepratury czy zmiany kierunku nawiewu.
Dioda od przerywanej pracy wycieraczki będzie mrugała szybciej jeśli przestawimy kierunek nawiewu na PANEL i będziemy przesuwać suwakami temperatury od nawiewu dla pasażerów i dla kierowcy w stronę GORĄCO. Jeśli skierujemy nawiew na szybę i będziemy przesuwać suwaki w kiierunku ZIMNO, dioda LED będzie mrugała wolniej.
Test i odczyt temperatury z czujnika zamontowanego na parowniku:
Ustawi wydajność wentylatora na jaki kolwiek bieg za wyjątkiem OFF
Włącz AC (musi pracować, jeśli nie, napraw. Nie może być błędu 5 lub 6
Naciśniej przycisk przerywanej pracy wycieraczki przez 5 sekund, uruchom test przez naciśnięcie tylnej wyceiraczki i przycisku spryskiwacza tylnej szyby.
Po przeprowadzonym teście przejdź do poziomu 4
Tylna wycieraczka pokaże poziom
Przerywana praca wycieraczki poaże liczbę dziesiątek i po krótkiej przerwie pokaże liczbę jedności.
Odczyt temeperatury odbywa się w stopniach F od 1 do 99.
Za pierwszym razem kalibracja jest przeprowadzana razem z testem cooldown. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to potem testy można uruchamiać osobno.
Po wykryciu usterki nie da się jej wymazać z pamięci. Zawsze po włączeniu zapłonu będa migać kontrolki sygnalizując błąd. Nie pomoże odłączanie AKU, trzeba naprawić i ponownie przeprowadzić test.
TEST COOLDOWN.
Test polega na uruchomieniu kompresora klimy i sprawdzeniu ile czasu zajmuje zbicie temperatury parownik do 7C. Jeśli trwa to zbyt długo lub zbyt krótko układ zasygnalizuje usterkę. Test trzeba rozpocząć z temperaturą parownika w okolicach temperatury pokojowej (ok. 20C).
Uruchomienie testu:
Wentylator na maksa
Nawiew skierowany do przodu
Suwaki temp. na minimum.
Wciskasz jednocześnie spryskiwacz tylnej szyby i A/C przez ok. 5 sek.
Zwróć uwge aby parownik mial temperaturę 21C, a więc robienie testu zimą mija się z celem. Chyba, że masz ogrzewany garaż.
Trawnie testu jest sygnalizowane jednoczesnym ciągłym świeceniem LED od AC i Recyrkulacji, jeśli po teście diody migają jednocześnie oznacza to błąd.
Wyjście z testów można przeprowadzić następująco:
zapłon OFF potem ON
Jednoczesne wciśnięcie ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji i tylnej wyceiraczki.
Jeśli diody migają syganlizując błąd to będą to robiły przeze 15 min od włączenia zapłonu po czym panel przejdzie do normalnej sygnalizacji.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
sato
*
*


Dołączył: Sep 13, 2007
Posty: 1350
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pią Mar 13, 2009 11:59    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Opis bardzo ciekawy ,ale zdradź tę tajemnicę jak do tego doszedłeś czy miałeś jakiś dostęp do opisu czy intuicyjnie.
_________________


Chrysler Grand Voyager 3,3 2000r. LPG Stag 300
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Pią Mar 13, 2009 13:29    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Serwisówka zassana gdzieś stąd w ENG, i cheja do auta próbować na żywca. Dlatego opis może nie być tak super precyzyjny, bo tłumaczyłem to po jakichś 2 m-cach z tekstu przypominając sobie jednocześnie co robiłem w aucie. Są pewne specyficzne słówka techniczne szczególnie jeśli chodzi o nazewnictwo lokalizacji i sterowania nagrzewnicy. Dlatego proszę sprawdźcie jak działa ta procedura u Was, ew. jeśli ktoś coś zauważy to warto poprawić w opisie, żeby następni się nie natknęli. Generalnie błędy mogą być w jakichś niuansikach. Cała procedura testów i to co można z nich odczytać jest OK. U mnie np. nie udalo mi się wejść do menu z sygnalizacją błędów. Może nie tyle wejść co system nie wyświetlał mi mruganiem tak jak opisuje to serwisówka.

Pzdr
Yaro
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
sato
*
*


Dołączył: Sep 13, 2007
Posty: 1350
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pią Mar 13, 2009 14:42    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to podaj tę serwisówkę na forum mamy tu kilku od anglika to ją przetrzepiemy i będziemy mieli czarno na białym rozwiążemy wszelkie sugestie.
_________________


Chrysler Grand Voyager 3,3 2000r. LPG Stag 300
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Yaro_
*
*


Dołączył: Dec 28, 2008
Posty: 40
Skąd: Gdynia; Voyager 3.3; 04.96

PostWysłany: Nie Mar 29, 2009 20:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

link do serwisówki jest gdzieś na forum, teraz nie pamiętam dokładnie w którym miejscu, bardzo możliwe, że zassałem to z FTP, który swego czasu ktoś zapodał. Ta serwisówka była po angielsku - to było coś w tylu SAM NAPRAWIAM...

Pzdr
YARO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Elektryka i elektronika Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group