www.asu.pl :: Zobacz temat - Odkodowanie fabrycznego radia GM/Delco Chevrolet Trans Sport
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Odkodowanie fabrycznego radia GM/Delco Chevrolet Trans Sport

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Elektryka i elektronika
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2016 21:49    Temat postu: Odkodowanie fabrycznego radia GM/Delco Chevrolet Trans Sport Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich!

Kilka miesięcy temu nabyłem starego Chevroleta Trans Sport '99. Traktuję go jak klasyka, mimo że w polskich realiach to jeszcze nie jest stare auto...

Ale do rzeczy - auto kupiłem z "nowoczesnym" radiem z paskudnym niebieskim wyświetlaczem, paskudną srebrną obudową, niechlujnie zainstalowane przez poprzedniego właściciela w krzywej i niepasującej ramce.



Dodatkowo ten geniusz elektryki zamiast użyć przejściówki na kostki DIN pociął i zmasakrował oryginalną wiązkę przewodów do radia łącząc je następnie ordynarnymi zaciskami rodem z jakiejś trafostacji...



Bez żalu wyrzuciłem to paskudztwo na śmietnik. Odtworzyłem oryginalną wiązkę (na szczęście przewody są czytelnie i jednoznacznie pokolorowane) i na pobliskim szrocie kupiłem fabryczne radio z CD i kasetą w kolorach obudowy, przycisków i podświetlenia pasujących do mojego auta.



Do aut po 2000 roku (mój ma datę produkcji '99 ale model '2000) pasują radia z taką wtyczką (potrzebna jest tylko ta duża, mniejsza służy chyba do podłączenia zmieniarki):



I tu zonk - radio po podłączeniu wyświetla tylko czas (ustawia godzinę 0:00 w momencie podłączenia) a pod nim napis LOCKED (niestety nie mam zdjęcia z tym napisem):



Po poszukiwaniach w necie okazało się, że sprawa nie jest taka prosta bo te radia nie są zabezpieczane zwykłym kilkucyfrowym kodem, który można zdobyć/wyliczyć/wygenerować albo po prostu kupić radio od sprzedawcy, który zna kod.

Nie - tutaj GM zastosował złośliwy patent: radio działa tylko w "swoim" aucie!

Jak to działa: radio musi być prawidłowo podłączone do auta, nawiązuje komunikacje Serial Data Class II z Body Controllerem samochodu, odczytuje VIN samochodu i porównuje go z numerem, który samo ma zaprogramowane. Jak numer się nie zgadza - włącza się Theftlock i radio tylko świeci a nie gada.

Jak sobie z tym poradzić? Można udać się do serwisu GM który ma interfejs Tech 2 (z softem do amerykańskich aut) i dokona adaptacji radia do naszego auta. Nie wiem ile to u nas kosztuje - nie mam w pobliżu takiego serwisu a serwisy Opla owszem mają Techa ale nie mają softu do amerykanów (albo mają to gdzieś i nie chce im się sprawdzić...).

Internet co prawda podaje proste rozwiązanie - za blokadę odpowiada mały układzik zamontowany na płycie radia, który w niektórych przypadkach wystarczy usunąć - po prostu wyrwać kombinerkami, radio w ogóle przestaje sprawdzać zgodność VIN i działa. Układ to 8-pinowy EEPROM 93SS093. W różnych wersjach radia znajduje się w różnych miejscach - najczęściej z przodu zaraz za wyświetlaczem, czasami w środku płyty:




To rozwiązanie niestety nie zawsze działa - właśnie w przypadku mojego radia wyraźnie było to zaznaczone - usunięcie układziku nieodwracalnie psuje radio.



Na zdjęciu powyżej widać układ 93SS093 równolegle do przedniej ściany radia - w tych radiach nie należy usuwać tego układu.

Usuwanie ma jeszcze inne skutki uboczne - tracimy możliwość zapamiętywania ustawień radia (EQ, programowanie stacji...).

Ponieważ wyrywanie układów scalonych kleszczami nie należy do moich ulubionych zajęć postanowiłem zobaczyć co da się zrobić łagodniejszymi środkami. Układ po wylutowaniu dał się przeczytać - to zwykły Serial EEPROM 24C08. W ostatniej linii kodu jest umieszczone 6 końcowych cyfr numeru VIN. Wystarczy zapisać tam końcówkę VIN naszego auta, wlutować układ z powrotem i :



a następnie:



Chevrolet z oryginalnym wyposażeniem wygląda znacznie lepiej:



Dodatkowo - z fabrycznym radiem działają przyciski w kierownicy, prawidłowo funkcjonują wszystkie sygnały "Chime", działają też takie funkcje jak ustawianie głośności "bimbania" przy pomocy klawisza "6" w radiu.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
JEDI_V
Admin
Admin


Dołączył: Dec 05, 2004
Posty: 4302

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2016 8:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak na pierwszy post to bomba Laughing .
Naped CD dziala? jakie plyty czyta
_________________
DODGE DURANGO 1998 5.9 V8 4X4 LPG
CHRYSLER 300M 1999 3.5 V6 LPG BY LUKY
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2016 18:18    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odnośnie bomby proszę się nie obawiać - nalotów dywanowych nie będzie 😉

Odtwarzacz czyta płyty nagrywane CD-R, nie sprawdzałem jeszcze CD-RW.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
remo44
*
*


Dołączył: Dec 29, 2016
Posty: 7
Skąd: Dolny Side

PostWysłany: Czw Gru 29, 2016 16:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć. Mógłbyś opisać jak się programuje ten układ?
Mam ten sam problem z radiem, wstawiam ten sam model tylko bez kasety. Chciałbym, żeby sterowanie z kierownicy też działało.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Pią Sty 06, 2017 18:19    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Układ, jak wspomniałem powyżej to zwykły EEprom. Mozna go zaprogramować większością programatorów do układów scalonych. To podstawowe wyposażenie każdego warsztatu elektronicznego.

1.Kostkę trzeba wylutować
2.Zczytać programatorem zawartość
3.Otworzyć otrzymany plik w edytorze heksadecymalnym
4.Na końcu pliku odnaleźć końcówkę numeru VIN zapisanego w radiu
5.Zastąpić ją końcową sekwencją własnego VIN-u
6.Zapisać plik i zaprogramować nim układ
7.Wlutować na miejsce i zobaczyć czy działa Smile
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Elektryka i elektronika Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group