www.asu.pl :: Zobacz temat - stukanie silnika na zimnym
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

stukanie silnika na zimnym

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Silnik
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 10:12    Temat postu: stukanie silnika na zimnym Odpowiedz z cytatem

witam.mam jeepa grand cherokee 3.7 2008r z przebiegiem 80tyś km.
jak jest zimny to przez kilka chwil słychać stukanie w silniku.olej świeży,zalecana przez producenta lepkość 5w20.
co to może być?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Lutek34
*
*


Dołączył: Oct 09, 2005
Posty: 2665
Skąd: Krosno-Rzeszów podkarpackie

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 11:15    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

przed wymianą oleju nie było tego stukania? Jaki wcześniej był zalany olej?
_________________
2008 Subaru Tribeca H6 3.6l + BRC LPG
 www.posadzkizywiczne.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
Alexander25
*
*


Dołączył: Apr 07, 2010
Posty: 1627

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 19:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zmien olej. Tak mialem w mustangu po zalaniu syntetyka. Zalecany byl shel a ie okazuje ze w USA syntetyk ma inne parametry niz w PL ten sam olej na rozny rynek rozni sie parametrami. jak przed wymiana nie stukal to pewnie dlatego teraz stuka. jak stukal przed wymiaa to vka do remontu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
RadAg
*
*


Dołączył: Mar 03, 2008
Posty: 166
Skąd: IoM

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 22:08    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja mam to samo, olej nie ma znaczenia. Stuka chwile potem przestaje. Generalnie jak wszystko dziala tip-top to co remontowac. Ja sie przestalem martwic tym stukaniem bo nikt nie wie co to jest.
_________________
www.roadrunners.pl

Ford Crown Victoria P71 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
MarkSeven
*
*


Dołączył: Aug 23, 2009
Posty: 1419
Skąd: USA FL. '99 Grand Marquis, '02 TownCarCartier GoldEdition , '97 DeVille

PostWysłany: Wto Kwi 26, 2011 3:02    Temat postu: Re: stukanie silnika na zimnym Odpowiedz z cytatem

nivek napisał:

co to może być?
Silniki te,a zwlaszcza nowej generacji (np.2008) sa bardzo czule na jakosc i lepkosc oleju.Dlatego powinien byc on wlasciwy i czesto zmieniany.Tym bardziej w aucie juz nie nowym, z nieznana historia serwisowania.Zdarza sie nawet w usa,ze uzytkownicy czesto z braku czasu zaniedbuja termin wymiany oleju.I dlatego w usa tez czasami istnieje problem "stukania" tych silnikow na zimno.Ale nikt sie tym specjalnie nie przejmuje,jezdzi sie dalej,pilnuje wymian i zapomina o problemie.Tym,ktorym to przeszkadza niektore serwisy Chryslera po cichu doradzaja zalanie oleju z kombinowanymi dodatkami - np.RoyalPurple.Ponoc troche pomaga - zmniejsza te stuki.Ale nikt nie potrafi powiedziec co jest gorsze dla silnika - czy stukanie ,czy oddzialywanie dodatkow w tym nieautoryzowanym oleju.Dlatego polecam stosowac dobre oleje - np.MoparPro.Albo inne,ale z rynku amerykanskiego,certyfikowane "Do Silnikow Benzynowych" i ze specyfikacja MS-6395 - maja one zupelnie inna formule niz oleje europejskie.Mozna tez sprobowac olej typu HighMileage,pod warunkiem,ze dostaniesz go w tej lepkosci.>><< Trzeba pamietac , ze na ten sam przebieg w Polsce silnik pracuje srednio ok.50% wiecej czasu niz w usa.Wynika to z duzo nizszej sredniej predkosci pojazdu ( silnik pracuje,a kilometrow malo przybywa).Takze odstep m.wymianami 3,000 mil (5,000 km) uwaza sie za Maxymalny Mozliwy. No i nie mozna oszczedzac na filtrze!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
RadAg
*
*


Dołączył: Mar 03, 2008
Posty: 166
Skąd: IoM

PostWysłany: Wto Kwi 26, 2011 12:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

U mnie stukanie bylo od kiedy kupilem auto. Trudno mowic tutaj o zimnym silniku jako ze stukanie trwa ok 1 minuty od uruchomienia silnika i stopniowo zanika. Po minucie olej raczej cieplejszy bardzo nie jest, wydaj mi sie ze raczej stukanie spowodowane jest z tym ze jest jakies miejsce w silniku gdzie olej dluzej dociera.
Po zakupie zmienilem na Lucasa 5W20, a kilka miesiecy temu zalalem zwierzutkiego AMSOIL- 5W30 (nie moglem dostac 5W20). wszystkie oleje w specyfikacji USA: http://www.opieoils.co.uk/p-1042-amsoil-synthetic-engine-oil-asl-5w-30.aspx

Generalnie stuka jak stukalo, jezdzi zajebiscie wiec sie tym nie przejmuje jak sie nie pogarsza.
_________________
www.roadrunners.pl

Ford Crown Victoria P71 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Wto Kwi 26, 2011 19:26    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dzieki za rady.czyli niech sobie stuka jak stuka Laughing
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Sro Maj 04, 2011 17:51    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam.stukanie ustało po zmianie oleju na Quaker State 5w20.okazało sie,ze w serwisie zalali 5w30 a sciemnili,ze 5w20.wydalo sie jak pojechalem do nich kupic mopara 5w20 i powiedzieli,ze moga mi sprzedac co najwyzej 5w30,bo 5w20 wogole nie stosuja. Shocked
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
RadAg
*
*


Dołączył: Mar 03, 2008
Posty: 166
Skąd: IoM

PostWysłany: Sro Maj 04, 2011 21:45    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No zoba a u mnie 5W20 czy 5W30 nie robi roznicy. Moze to cos powaznego? Very Happy
_________________
www.roadrunners.pl

Ford Crown Victoria P71 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
Janek44
*
*


Dołączył: May 03, 2011
Posty: 31

PostWysłany: Sro Maj 04, 2011 22:04    Temat postu: Re: stukanie silnika na zimnym Odpowiedz z cytatem

nivek napisał:
witam.mam jeepa grand cherokee 3.7 2008r z przebiegiem 80tyś km.
jak jest zimny to przez kilka chwil słychać stukanie w silniku.olej świeży,zalecana przez producenta lepkość 5w20.
co to może być?

Jeepy tak maja,ze stukaja.
3/4 jeepow stuka,mniej lub bardziej.
Olac.
LUdzie remontuja silniki,bo mysla ze przestanie stukac - i dalej stuka.
TTTM.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 8:57    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

RadAg napisał:
No zoba a u mnie 5W20 czy 5W30 nie robi roznicy. Moze to cos powaznego? Very Happy

moze ktos przed Toba zalewal go jakimś shitem i od tego stuka. konstrukcja silnika to jednak poczatek lat '90 i moze "super" 5w20 jest dla niego za super Very Happy


Ostatnio zmieniony przez nivek dnia Czw Maj 05, 2011 9:10, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 9:03    Temat postu: Re: stukanie silnika na zimnym Odpowiedz z cytatem

Janek44 napisał:
nivek napisał:
witam.mam jeepa grand cherokee 3.7 2008r z przebiegiem 80tyś km.
jak jest zimny to przez kilka chwil słychać stukanie w silniku.olej świeży,zalecana przez producenta lepkość 5w20.
co to może być?

Jeepy tak maja,ze stukaja.
3/4 jeepow stuka,mniej lub bardziej.
Olac.
LUdzie remontuja silniki,bo mysla ze przestanie stukac - i dalej stuka.
TTTM.

stukaja,bo polskie chlopaki leja w nie olej najlepszy wg nich a nie wg producenta Smile
mam jeszcze WJ z 2002r 4.7HO,w ktorych to niby nagminnie stukaja kompensatory,ale stosuje olej 10w30 na lato i 5w30 na zime jak zaleca producent i nic u mnie nie stuka Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Janek44
*
*


Dołączył: May 03, 2011
Posty: 31

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 15:23    Temat postu: Re: stukanie silnika na zimnym Odpowiedz z cytatem

nivek napisał:
Janek44 napisał:
nivek napisał:
witam.mam jeepa grand cherokee 3.7 2008r z przebiegiem 80tyś km.
jak jest zimny to przez kilka chwil słychać stukanie w silniku.olej świeży,zalecana przez producenta lepkość 5w20.
co to może być?

Jeepy tak maja,ze stukaja.
3/4 jeepow stuka,mniej lub bardziej.
Olac.
LUdzie remontuja silniki,bo mysla ze przestanie stukac - i dalej stuka.
TTTM.

stukaja,bo polskie chlopaki leja w nie olej najlepszy wg nich a nie wg producenta Smile
mam jeszcze WJ z 2002r 4.7HO,w ktorych to niby nagminnie stukaja kompensatory,ale stosuje olej 10w30 na lato i 5w30 na zime jak zaleca producent i nic u mnie nie stuka Smile

Jedne stukaja,inne nie,ale nawet warsztat Raffi - wiesz,zna sie na jeepach - twierdzi,ze stukaniem sie nie ma co przejmowac.Raffi leje 10 W 40 i to jest zgodne z grubsza z amerykanska norma .
Chyba,ze to nie stukanie,a walenie jak mlotem
Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 16:44    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

co do raffiego to nie ma watpliwosci,ze zna sie na jeepach,ale co do oleju jaki w nie leje,to za to powinno sie mu obciac palca(o stosowaniu zamiennikow Crowna nie wspominajac,bo za wkladanie tego syfu obcina sie cala reke).zaden amerykanski manual nie podaje oleju o takich parametrach do jeepa jak 10w40 i dziwie sie,ze warsztat z taka renoma jak raffi stosuje olej, przed ktorym tak na prawde producent przestrzega.
zauwaz,ze Mopar(olej dedykowany m.in do jeepa) nawet nie wystepuje w takiej specyfikacji

"Raffi leje 10 W 40 i to jest zgodne z grubsza z amerykanska norma"-MarkSeven bedzie krzyczal Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
RadAg
*
*


Dołączył: Mar 03, 2008
Posty: 166
Skąd: IoM

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 18:46    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

nivek napisał:
RadAg napisał:
No zoba a u mnie 5W20 czy 5W30 nie robi roznicy. Moze to cos powaznego? Very Happy

moze ktos przed Toba zalewal go jakimś shitem i od tego stuka. konstrukcja silnika to jednak poczatek lat '90 i moze "super" 5w20 jest dla niego za super Very Happy


Raczej nie. Regularnie serwisowany w Stanach jako auto biura szeryfa. Jak trafil do UK to pierwsza zmiane oleju i innych plynow mial u mnie.
_________________
www.roadrunners.pl

Ford Crown Victoria P71 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
Janek44
*
*


Dołączył: May 03, 2011
Posty: 31

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 18:59    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

nivek napisał:
co do raffiego to nie ma watpliwosci,ze zna sie na jeepach,ale co do oleju jaki w nie leje,to za to powinno sie mu obciac palca(o stosowaniu zamiennikow Crowna nie wspominajac,bo za wkladanie tego syfu obcina sie cala reke).zaden amerykanski manual nie podaje oleju o takich parametrach do jeepa jak 10w40 i dziwie sie,ze warsztat z taka renoma jak raffi stosuje olej, przed ktorym tak na prawde producent przestrzega.
zauwaz,ze Mopar(olej dedykowany m.in do jeepa) nawet nie wystepuje w takiej specyfikacji

"Raffi leje 10 W 40 i to jest zgodne z grubsza z amerykanska norma"-MarkSeven bedzie krzyczal Smile

Nivek - jezdze na 10 W 40 od 4 lat - czyli od kiedy mam XJ - i NIC mu nie jest.
10 W 40 leje tez do mustanga i TEZ nic mu nie jest.
Polsyntetyk MObila z dodatkiem do tarcz sprzeglowych uzywam tez w motocyklach i TEZ nic im nie jest.
Jezdzilem tez chwile XJ na 15 W 40,ale byl troche za gesty,wiec wrocilem do polsyntetyka.
W tej chwili moj silnik stuka minimalnie,tak jak wszystkie XJ w tym wieku,i nie ma zadnego problemu.Gdybys posluchal silnika w moim XJ,musialbys sie dobrze wsluchac,zeby uslyszec stukanie szklanek.A doktoratu nie zamierzam pisac.Jak cos dziala - i nie psuje silnika - to stosuje i tyle.
Podobnie,jak wszystkie moje pojazdy - lacznie z motocyklami i WRX - maja wlane do ukladu chlodniczego petrygo.
I nic im nie jest.Tak juz jest od paru lat.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
MarkSeven
*
*


Dołączył: Aug 23, 2009
Posty: 1419
Skąd: USA FL. '99 Grand Marquis, '02 TownCarCartier GoldEdition , '97 DeVille

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 6:41    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rad Ag - stukanie w naszych silnikach,szczegolnie po dobrym przekroczeniu 100 tys. mil to zupelnie inne "stukanie" niz w Jeepach.Nie przejmuj sie tym,tego nie slychac.Chyba ze po odpaleniu zimnego i to jak stoisz obok budynku albo obok innego auta.Pamietaj tylko o czestej wymianie oleju i dobrego filtra ,a pojezdzisz dlugo bez klopotow.To ,ze wlewasz Amsoil wcale nie znaczy ze mozesz go dlugo nie wymieniac bo dobry i drogi.W usa na kazdym z tych "lepszych" olejow pomimo reklamy ze " 16,000 mil " jest jeszcze napisane aby przestrzegac zalecen producenta auta.Ten dobry olej rzeczywiscie wytrzyma 16 kmil,a moze nawet wiecej - pod warunkiem ze bedzie zawsze czysty!A wiec jak chcesz przedluzac wymiane Amsoil powyzej 3 kmil ,to stosuj Filter Extended albo wymieniaj co 3 k filter zwykly. Idea >><< nivek - co do podejscia niektorych do lepkosci olejow to po prostu szkoda slow! Cytuje:
"Raffi leje 10 W 40 i to jest zgodne z grubsza z amerykanska norma" - Rolling Eyes Ten mechanik nie ma kompletnie pojecia o amerykanskich normach!Takze nie ma pojecia o szczegolach konstrukcji nowych amerykanskich silnikow (zwlaszcza tych po 2006 roku). Zgoda. Nie musi miec o tym pojecia.Ale czytac to powinien umiec!- i wlac olej taki jak napisane!Byle murzyn w usa to potrafi!A tu niby Taaaki autorytet , a w rzeczywistosci ignorant. Ktos, do kogo nie mozna miec zaufania ze zrobi cokolwiek zgodnie i prawidlowo. Wiec dla mnie taki ktos to nie jest zaden profesjonalista.Dowody : Cala masa klekoczacych ,czesto awaryjnych pojazdow w Polsce,w dodatku z czarnym olejem po wyciagnieciu bagnetu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
MarkSeven
*
*


Dołączył: Aug 23, 2009
Posty: 1419
Skąd: USA FL. '99 Grand Marquis, '02 TownCarCartier GoldEdition , '97 DeVille

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 6:50    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Janek44 napisał:
jezdze na 10 W 40 od 4 lat - czyli od kiedy mam XJ - i NIC mu nie jest.
10 W 40 leje tez do mustanga i TEZ nic mu nie jest.
Czy mozesz odpowiedziec na proste pytanie - Dlaczego,z jakiego powodu jezdzisz na 10W40 ,kiedy instrukcja mowi co innego??Jakie masz z tego korzysci??
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Janek44
*
*


Dołączył: May 03, 2011
Posty: 31

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 6:57    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

MarkSeven napisał:
Janek44 napisał:
jezdze na 10 W 40 od 4 lat - czyli od kiedy mam XJ - i NIC mu nie jest.
10 W 40 leje tez do mustanga i TEZ nic mu nie jest.
Czy mozesz odpowiedziec na proste pytanie - Dlaczego,z jakiego powodu jezdzisz na 10W40 ,kiedy instrukcja mowi co innego??Jakie masz z tego korzysci??

Nie bede o tym dyskutowal.
Nie jestes dla mnie zadnym autorytetem,a od ignorantow mozesz sobie wyzywac kogo innego.
Zrozumiano?
Ende.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
nivek
*
*


Dołączył: Nov 06, 2010
Posty: 114
Skąd: Łomża, '07 Chrysler 300C SRT-8 -był '98 Mercedes-Benz E55 AMG

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 7:28    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Janek44 niepotrzebnie sie denerwujesz.chlopaki na tym forum po prostu namawiaja do postepowania wg instrukcji obslugi.odpowiedni olej wg producenta to jak grupa krwi-innej grupy sie nie przetacza Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
MarkSeven
*
*


Dołączył: Aug 23, 2009
Posty: 1419
Skąd: USA FL. '99 Grand Marquis, '02 TownCarCartier GoldEdition , '97 DeVille

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 7:32    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak jest,Zrozumiano! Sad Po prostu w swych postach cytuje instrukcje obslugi pojazdow.I to fabryczna instrukcja powinna byc dla Ciebie autorytetem.Bylem przekonany ze ja przeczytales ....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
RadAg
*
*


Dołączył: Mar 03, 2008
Posty: 166
Skąd: IoM

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 19:15    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

MarkSeven, wracajac do rzeczowej dyskusji Wink to oczywiscie zmieniam olej regularnie. W wakacje robie ok 3 tys km wiec po powrocie z urlopu znowu bede zmienial olej. Na szczescie w UK jest duzy wybor markowych olejow z USA a filtr zawsze zamawiam Motorcrafta. Ostatnio nawet sam nauczylem sie wymieniac olej wiec tym bardziej regularny 'serwis' nie jest juz tak kosztowny.

http://forum.roadrunners.pl/dzial-techniczny-f57/samodzielna-wymiana-oleju-t1517-15.html#p17135
_________________
www.roadrunners.pl

Ford Crown Victoria P71 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
Alexander25
*
*


Dołączył: Apr 07, 2010
Posty: 1627

PostWysłany: Pią Maj 06, 2011 20:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Teraz sie bawie z silnikiem 6.6V8 to on po wylaczeniu stacyjki troche stuka. Olej ok cisnienie tez.Nie dymi nie telepie sie na boki ladnie wszystko gra:) Ja zalewam mobila polsyntetyk
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
pcbird
*
*


Dołączył: Sep 27, 2007
Posty: 196

PostWysłany: Pon Maj 09, 2011 17:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wtrące się jako praktyk , amerykańcami jeżdże 20 lat i: 15w40 to porażka- morderstwo dla silnika, 10w40 da się jeździć stukają liftery ale się nie rozpadnie , 10w30 ok , 5w30 muzyka dla ucha silnika duszy, oczywiście to wszystko przekłada się na przebieg im bardziej "aksamitna" praca tym dłuższy...

Im nowsze auto tym mniejsza tolerancja dla specyfiki i jakości oleju, stare camaro z small blockiem 5,7 pójdzie i na mazucie...
reasumując,
można zgłośnić radio po odpaleniu motoru, a można mieć orgazm gdy V6/V8 wkręca bezszmerowo nawet na zimno....

pozdrowienia
_________________
dodge intrepid 96 coupe 3,5l, mustang II 76 5.0, buick riviera 95 3.8sc, buick century estate 90 3,3, taurus 96 wagon, buick regal coupe 3,1 1990, Packard Clipper 1952, oldsmobile alero 2001, buick regal 2003 3,8, Pts 1993 3,8
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Silnik Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group