www.asu.pl :: Zobacz temat - "wolnobieg" w skrzyni ASB
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

"wolnobieg" w skrzyni ASB

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Skrzynia
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Nie Sty 10, 2010 14:45    Temat postu: "wolnobieg" w skrzyni ASB Odpowiedz z cytatem

Mam dziwny objaw. Często mam tak jakby skrzynia wchodziła w jakiś dziwny stan "wolnobiegu". Dodaję gaz, a auto ciężko przyspiesza. Wchodzi na 3000obr puszczam gaz a obroty spadają do 1200-1500. Dodam gaz obroty do góry ale auto nie zbiera się. Jak wymuszę 1 bieg to wyraźnie czuć redukcję i hamowanie silnikiem. Włączę na powrót 2 i jak zmieni na 2 to znowu ma problemy. Jak się dobrze rozgrzeje to z reguły już zaczyna dobrze przełączać. Dodam że czasami mruga OD. Czym to może być spowodowane? Jak rok temu udało się dojechać pod skaner z mrugającym OD to wyszło poślizg na drugim biegu. Ale po tym był przez dłuższy czas spokój. Od ostatniej wymiany oleju dwa lata temu przejechane 20tyś km.
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekz
*
*


Dołączył: Dec 15, 2007
Posty: 326

PostWysłany: Nie Sty 24, 2010 10:01    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam, skoro przyjacielu skaner wykazuje poślizg 2 biegu, autko wyraźnie nie radzi sobie na 2 biegu, czego oczekujesz od po użytkownikach forum? Awaria skrzyni. Trzeba na warsztat. Oczywiście sprawdziłeś stan oleju - jego poziom - ważne i może być (wg instrukcji) przyczyną pierwszych symptomów występowania poślizgów. Mając poślizgi kolor pewnie już ciemny, zapach spalenizny... Jeżdżenie z poślizgami wytwarza potworne ilości ciepła, dalsza eksploatacja może po uszkadzać inne elementy.
Czytałem na innym forum że masz kłopot jak mój z lockupem - pierwsze zapięcie to falowanie 2-3 razy obrotomierza o ok 200 obr. Ja nic z tym nie zrobiłem i nie wiem dlaczego tak się dzieje Mad, ale znany i ceniony mechanik powiedział mi, że owszem takich rzeczy nie powinno być ale puki jest to wciąż tak samo bym, nie przejmował się takimi szczegółami Smile
Na marginesie, raz przejechałem się kolegi audi ze skrzynią tiptronic i ku memu zdziwieniu na 5 biegu przy małej prędkości, lockup zapiety wskazówka obrotomierza prawie stale falowała o jakieś 50-100 obr/min. Ani komputer pokładowy ani właściciel się tym nie przejmowali...
_________________
Windstar 3.0 '97 - ręka noga mózg na ścianie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Nie Sty 24, 2010 21:49    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

migająca dioda OD pojawia się sporadycznie, a kłopoty z przełączeniem są zawsze po odpaleniu, na zimnym silniku. Po przejechaniu paruset metrów zaczyna przełączać normalnie. Poziom oleju oczywiście w normie, bez zapachu spalenizny i tylko mnie trochę martwi że jest mętny. Ale mętny był od zawsze...
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekz
*
*


Dołączył: Dec 15, 2007
Posty: 326

PostWysłany: Wto Sty 26, 2010 20:45    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Skoro w zależności od temp, czyli może być coś już z zaworkiem EPC, albo jakimkolwiek innym w płycie sterowania (w tym przypadku odpowiedzialnym za przełączanie na 2bieg). Dobry - tak myślę - znak, że zanika problem na ciepłym, wnioskować można zatem, że to nie przez nieszczelności. Być może wystarczy tylko mądra ingerencja przez doświadczonego mechanika w płytę sterowania Smile
_________________
Windstar 3.0 '97 - ręka noga mózg na ścianie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
diku
*
*


Dołączył: Aug 05, 2007
Posty: 606
Skąd: Stary Giera³tów

PostWysłany: Wto Sty 26, 2010 21:54    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dokładnie tak jak pisze jacekz, problem tkwi w płycie, chociaż nie wykluczone że tarczki już też sa przypalone od tego falowania obrotami. Więc niestety, prawdopodobnie czeka Cię poważniejsza naprawa.
_________________
Windstar 3.8 LX 95r pb+LPG
Explorer 4.0 96 pb+LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Sro Sty 27, 2010 14:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

w takim razie proszę o polecenie kogoś od skrzyni w okolicy Poznania i co ważniejsze - kogo nie polecacie.
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 11:03    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

powiedz mi - zapomnę szybko
pokaż - będę pamiętał długo ...

czyli wklejam link z filmikiem który powinien tłumaczyć 10 razy lepiej niż słowa:
http://rapidshare.com/files/373797851/wolnobieg1.mp4
http://rapidshare.com/files/373797942/wolnobieg2.mp4

Ruszam na D, jadę na jedynce ale nie chce przełączyć na 2 mimo, że wchodzę na 3tyś. Puszczam gaz, obroty spadają. Jak zwolnię mocno, zapnie jedynkę. I tak dopóki nie przejadę 1-1,5km czyli aż nie rozgrzeje się trochę. Wtedy przerzuci na 2, na 3 itd.

Pomysły, sugestie???
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekz
*
*


Dołączył: Dec 15, 2007
Posty: 326

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 16:06    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Qurcze, mam taki fajny programik i kabelek, podłącza się go i patrzy co się dzieje w skrzyni. Wszystkim steruje komputer więc umieram z ciekawości czy wydaje on u ciebie komendę zmiany biegu czy też nie. Skoro by wydawał znaczy coś mechanicznie blokuje wykonanie tej komendy np el zaworek. Jeżeli by nie wydawał znaczy skąś wie, że jeszcze nie należy zmieniac biegu... pytanie skąd, co go wprowadza w błąd. Odczyt skanerem przynajmniej na początek, bez tego brodzenie po omacku. Po za tym myślę że to nie jest jedynka tylko ślizgający się 2 bieg i jazda w trybie awaryjnym.
_________________
Windstar 3.0 '97 - ręka noga mózg na ścianie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 16:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

masz program do skrzyni we Winim? Pochwal się skąd albo udostępnij gdzieś! Do tej pory widziałem tylko programy do ECU i żaden nie czyta skrzyni. Ja kabelek do ECU robiłem samemu, ale teraz to kupuje się elegancko zrobione gotowce.
Co do poślizgu to również to podejrzewam, ale OD zapala się od czapy, najczęściej przy redukcji z 3 na 2. Rok temu "udało" mi się podjechać pod skaner z mrugającym OD i wykazało poślizg na drugim biegu. Ale tak jak napisałem OD zapala się sporadycznie i bez widzialnego dla mnie związku. Najczęściej wtedy jak już przełącza biegi, ale przed pełnym nagrzaniem silnika. W tej chwili "wolnobieg" jest coraz krótszy bo i cieplej na dworze. Nie wiem czy cieszyć się czy jechać w ciemno do AmerAuto, wydać parę kafli nie będąc pewien czy pomogło czyszczenie płyty, wymiana elektrozaworu czy generalny remont skrzyni był jednak potrzebny. Wpakowałem kupę śiana w remont silnika i teraz jeszcze skrzynia.... Gdybym sprzedał go zawczasu to miałbym na dużo nowszego amerykańca....
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekz
*
*


Dołączył: Dec 15, 2007
Posty: 326

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 17:25    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Programów nie można ot tak sobie udostępniać, to nielegalne Wink... odpowiedziałem Ci na priva.
_________________
Windstar 3.0 '97 - ręka noga mózg na ścianie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
diku
*
*


Dołączył: Aug 05, 2007
Posty: 606
Skąd: Stary Giera³tów

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 20:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak jak wcześniej pisałem, jeżeli skaner wykazał poślizg i mruga OD to bardzo prawdopodobne jest to że niestety tarczki do wymiany. Piszesz jeszcze że olej mętny- to daje kolejną podstawę do tego że coś niedobrego dzieje się z tarczkami(z kąd brudny olej kiedy wszystko jest OK?!). Dlatego właśnie nie chcę Cię martwić, ale kiedyś miałem podobnie i po rozebraniu okazało się że tarczki do wymiany a przekładek już nie uratuję. Niestety smutną wiadomością jest też to że jeżeli dojdzie do stanu kiedy zacznie zjadać przekładki i opiłki pójdą w konwerter, albo kiedy jeździsz na podpalonym oleju (olej jest bez właściwości smarujących) to konwerter do wymiany. Jednym słowem, czym dłużej zwlekasz z naprawą tym większe spustoszenie w skrzyni. Przykro mi że Ci to wszystko tak drastycznie przedstawiłem, ale znam to z autopsji. Na szczęście już doprowadziłem swoją skrzynie do sprawności.
_________________
Windstar 3.8 LX 95r pb+LPG
Explorer 4.0 96 pb+LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
jacekz
*
*


Dołączył: Dec 15, 2007
Posty: 326

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 21:17    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dokładnie, zegar bije, koszty rosną Sad
_________________
Windstar 3.0 '97 - ręka noga mózg na ścianie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2010 22:49    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

w internecie jest pełno darmowych programów do odczytywania ECU. Jest też pełno komercyjnych Wink . Jest jeszcze więcej wersji trialowych, demo itp itd. I wszystko jak najbardziej legalne. Dla mnie przez długi czas wystarczał prymitywny program ze strony producenta scalaków ELM gdzie zakupiłem kości.
Już odpisałem
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Czw Kwi 15, 2010 8:58    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mam pytanie: za co jest odpowiedzialny elektrozawór ciśnienia w skrzyni i dlaczego Ford zaleca wymieniać go co 90tyś km. Czy nazwa angielska to EPC? Czy uszkodzony elektrozawór może mieć takie objawy i tylko na zimnym silniku? Tu jest artykuł w którym jest też wspomniane o konieczności wymiany:
http://asu.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=28&mode=thread&order=1&thold=0
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
diku
*
*


Dołączył: Aug 05, 2007
Posty: 606
Skąd: Stary Giera³tów

PostWysłany: Czw Kwi 15, 2010 9:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Elektrozawór może mieć takie objawy. Jest to zazwyczaj początek kłopotów ze skrzynią. Jest to również jeden ze słabych punktów tej skrzyni. Uszkodzony może spowodować ponowne uszkodzenie skrzyni w bardzo krótkim czasie.
_________________
Windstar 3.8 LX 95r pb+LPG
Explorer 4.0 96 pb+LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Wto Maj 11, 2010 13:52    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mam już części i czekam na naprawę. Ale ponieważ jestem upierdliwym człekiem więc mimo wszystko pytam po innych warsztatach co może być ze skrzynią i koszt ewentualnej naprawy. W samko.pl powiedzieli, że hamulec jednokierunkowy. No i naprawa (kompletna - z gwaranacją) to 3-5tyś +ewentualny VAT. W drugim LKTEC.pl nawet nie chcą brać na warsztat bo "Windstary mają parszywe skrzynie". Wg niego płyta sterująca została przegrzana (chociaż olej nie śmierdzi). A jak jeszcze robił to koszt również pod 5tyś. Toż to prawie wartość mojego Windstara!
A teraz komu mam wierzyć? Elektrozawory, hamulec jednokierunkowy czy też płyta sterująca? Co warsztat to co innego mówią...
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
diku
*
*


Dołączył: Aug 05, 2007
Posty: 606
Skąd: Stary Giera³tów

PostWysłany: Wto Maj 11, 2010 19:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Szkoda ze nie masz warunków, bo byś sobie sam to zrobił i przynajmniej wiedziałbyś co masz. W warsztatach zdarzają się niestety filozofowie, bo skrzynia automatyczna stała się mitem w naprawie. Windstar ma troszkę kiepską skrzynkę, ale bez przesady.
_________________
Windstar 3.8 LX 95r pb+LPG
Explorer 4.0 96 pb+LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pon Maj 31, 2010 12:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

autko wróciło z Amer Auto. Jestem uboższy o ponad "tausena" i nic nie poprawiło się. Gość powiedział, żebym udał się do elektryka i sprawdził wszystkie sygnały ze skrzyni. Podejrzewa, że dopóki skrzynia zimna komputer źle odczytuje sygnały (nie dostaje prawidłowych) i dlatego nie przełącza bieg. Może tylko styki... Jak się rozgrzeje trochę to zaczyna prawidłowo przerzucać. Wcześniej jeszcze przy oddawaniu auta powiedział że (piszę z pamięci co mówił...) może wałek od pompy olejowej jest wytarty i dlatego ma kłopoty z wytworzeniem odpowiedniego ciśnienia. Należy wyjąć skrzynię, konweter do regeneracji, a co dalej to się zobaczy... koszt 2-3tyś.
Czy złe styki, błędne sygnały mogą powodować, że skrzynia dopiero jak się trochę przejedzie nią to zaczyna dobrze przerzucać biegi?
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pon Cze 14, 2010 10:07    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Właśnie mi zadzwonił z AmerAuto że zrobił zgodnie z moją prośbą małą jazdę przed robotą. Wniosek - skrzynia chodzi idealnie więc nie ma sensu wyciągać ją. Tylko drapie się po głowie dlaczego na zimnym nie przełącza i coraz bardziej skłania się ku elektryce. Jeśli płyta sterująca uszkodzona to powinien mieć kłopoty na rozgrzanym a nie na zimnym. Zrobi parę innych drobiazgów w aucie a Was proszę o namiary na dobrego elektryka.
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekz
*
*


Dołączył: Dec 15, 2007
Posty: 326

PostWysłany: Pon Cze 14, 2010 14:49    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... a ta duza wtyczka umiejscowiona pod akumulatorem, wchodzaca do skrzyni sucha w srodku? Mialem tam kiedys wode i dzialy sie cuda wlasnie tylko na zimnym... usterka byla nie do zdiagnozowania odczyty zupelnie bezsensowne... gdyby nie farcik Wink nigdy bym na to nie wpadl.
_________________
Windstar 3.0 '97 - ręka noga mózg na ścianie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
MarkSeven
*
*


Dołączył: Aug 23, 2009
Posty: 1419
Skąd: USA FL. '99 Grand Marquis, '02 TownCarCartier GoldEdition , '97 DeVille

PostWysłany: Wto Cze 15, 2010 2:22    Temat postu: Re: "wolnobieg" w skrzyni ASB Odpowiedz z cytatem

Gobowiec napisał:
Od ostatniej wymiany oleju dwa lata temu przejechane 20tyś km.
Piszesz,ze Twe auto to rocznik1997.Ale czy wynika to z kodu VIN ,czy z naklejki na drzwiach?Pytam dlatego,ze w drugiej polowie roku 1997-od sierpnia- montowano do Windstarow zmienione,unowoczesnione skrzynie przystosowane tylko i wylacznie do oleju MerconV.Takie auta w kodzie VIN maja juz rocznik1998.Nie wszyscy o tym wiedza.Jesli mechanik odczyta rocznik z naklejki,to niechcacy moze nalac Mercon Zwykly jak dla dla rocznika 97 , albo - co gorsze- Dexron.Wtedy predzej czy pozniej problemy sa nieuniknione.Proponuje sprawdzic jaki typ oleju jest podany na bagnecie a jaki byl wlany.Popieram to literatura servisowa i doswiadczeniem.""""""""A tak na marginesie - prywatne pytanie.Kilka lat temu na amerykanskim Forum ktos mial taki sam Nick jak Twoj.Pytal o ile dobrze pamietam o rezystor do wiatrakow chlodnicy.Pisal nawet ze mieszka w kraju gdzie ciezko o czesci.Zabrzmialo tak z polska : "Gobowiec" , dlatego zapamietalem .Czy to nie byles Ty?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pią Cze 25, 2010 2:05    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

amerykańskie forum:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=170
i zgadza się, to ja pytałem o "dropping rezystor" od wiatraków chłodnicy.
Nawet teraz jest mój wątek z problemem ze skrzynią. Są tam goście którzy są windstarowymi pasjonatami i bardzo chętnie pomagają. Najbardziej mnie zaskoczył gość który podjechał do sklepu zapytać o wkładkę do stacyjki dla mnie Smile
Póki co na amer. forum sugerują rozbiórkę skrzyni i gruntowny remont. Tylko że nie uśmiecha mi się wywalać następnych parę patyków jeśli sam mechanik nie jest pewien co źle działa. Już wydałem ponad tysiaka na wymianę elektrozaworów i nic nie pomogło. Napewno autko nie jest "model 98" (czyli te które wypuszczone po letnich wakacjach 1997)
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Pią Wrz 10, 2010 14:22    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nowa obserwacja: ostatnio zrobiłem kilka razy próbę i przed ruszeniem włączałem D na 5-10s, na R znowu na 5-10s, i tak kilka razy tam i z powrotem - za każdym razem na kilka sekund zostawiałem na biegu. Po takiej zabawie skrzynia dużo lepiej pracuje. Oczywiście tak robię (a właściwie to żona) tylko po odpaleniu zimnego silnika. Dla mnie to wygląda jakby przez takie zmiany biegów pompa tłoczy olej po wszystkich zakamarkach i wtedy jak ruszam w drogę to normalnie przełącza biegi.
Pierwsze podejrzenie amerauto (gdzie wymieniałem elektrozawory) jest teraz że prawdopodobnie pompa daje za małe ciśnienie oleju i chce wyciągać skrzynię. Czy taki objaw może być wynikiem niskiego ciśnienia od pompy? Czy jest możliwe sprawdzenie ciśnienia jakie podaje pompa? Czy może gdzieś uszczelka puszcza i olej spływa, a takie przełączanie pompuje go tam na nowo?
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Czw Gru 23, 2010 14:39    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam nadzieję, że koniec problemów ze skrzynią. Wymieniałem elektrozawory, wymieniałem serwo-zawory (dwa z tyłu skrzyni), podmieniałem płytę sterującą an inną używaną. Poprawa była po wymianie płyty sterującej ale nie na długo. Wszystko na nic. Pewnego pięknego poranka na początku grudnia nie mógł przełączyć na 2. Potem żona zadzwoniła, że nie mogła na wstecznym wyjechać z pod domu. Nie czekałem aż dobiję skrzynię i pojechałem na lawecie znowu do AmerAuto. Tam remont i skrzynia chodzi jak złoto. Nawet w serwisie był zaskoczony jak dobrze chodzi. (Płyta sterujące używana) Szkoda tylko, że wszystkie naprawy w przeciągu ostatniego roku kosztowały mnie dużo więcej niż samochód jest wart.
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Skrzynia Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group