www.asu.pl :: Zobacz temat - Chevrolet Trans Sport 3.4 szarpanie przy zmianie biegow
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chevrolet Trans Sport 3.4 szarpanie przy zmianie biegow

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Skrzynia
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Pon Lip 03, 2017 20:08    Temat postu: Chevrolet Trans Sport 3.4 szarpanie przy zmianie biegow Odpowiedz z cytatem

W moim Chevrolecie Trans Sport 3.4 (skrzynia 4T65E) występuje taki oto objaw:
Po uruchomieniu silnika skrzynia pracuje prawidłowo. Po pewnym czasie następuje moment, w którym skrzynia zaczyna szarpać przy każdej zmianie biegu. Dodatkowo słychać niezbyt głośny rzężący odgłos o częstotliwości zmieniającej się wraz z obrotami silnika. Po zgaszeniu auta i ponownym odpaleniu problem na jakiś czas znika.

Auto ma tak odkąd je kupiłem - nie miałem do tej pory czasu się tym zająć. Jeżdżę nim niewiele a problem występuje raz po 15 kilometrach a raz dopiero po 200.

Poszperałem po internecie w poszukiwaniu informacji o tej usterce i oto co znalazłem - może się komuś przyda.

Po pierwsze odczytałem błędy sterownika skrzyni. Występuje błąd P1811 "Max adapt or long shift". To bardzo powszechny błąd w tych skrzyniach. Oznacza, że sterownik skrzyni wykrył zbyt długi czas zmiany biegu. Czas zmiany biegu jest regulowany m/in. przy pomocy płynnie sterującego ciśnieniem oleju zaworu EPC. Jeżeli skończy się zakres adaptacji ciśnienia a czas zmiany biegu przekroczy 0,6 sekundy więcej niż 2 razy w cyklu pracy silnika (tzn od ostatniego uruchomienia), skrzynia przechodzi w tryb awaryjny ustawiając stałe maksymalne ciśnienie na głównym zaworze sterującym. Ma to zapobiegać dalszemu pogorszeniu się problemu - np. spaleniu tarcz sprzęgłowych na skutek poślizgu. Efekt uboczny - biegi wchodzą jak wbijane 5 kilowym młotkiem i rzężenie pompy oleju pracującej z pełną mocą.

Jakie są przyczyny tego zjawiska? No cóż:
1. Starość Smile czyli zużyte tarcze, cieknące uszczelki, zmielone zębatki - jedny słowem nie ma cudów, po dużym przebiegu nie unikniemy kompleksowego remontu skrzyni.
2. Często w tych skrzyniach zacina sie zawór EPC. Jest on płynnie sterowany sygnałem PWM i zdarza się, że wyrabia się w najczęściej używanym zakresie pracy i zacina, nie regulując ciśnienia we właściwy sposób. Zdarzało się to nawet w relatywnie nowych autach.

Przyjrzałem się bliżej mojemu autu. Występowanie problemu okazało się zależeć nie tyle od czasu jazdy, temperatury, czy przejechanych kilometrów ale od ilości zmian biegów w czasie jazdy. Jeżeli jechałem autostradą używając tylko 3 i 4 biegu z rzadko występująca zmianą, mogłem jechac 200 - 300km bez problemu. Natomiast w mieście w korkach gdzie skrzynia bez przewy wachluje biegami czasami już po 10 kilometrach włączał się tryb awaryjny.

W międzyczasie znalazłem jeszcze jedno rozwiązanie, które pośrednio mogło mieć wpływ na mój problem. Otóż te skrzynie generalnie zmieniają biegi dość ospale - to nie DSG. W związku z tym ktoś wymyślił taki prosty zestaw "upgrade", który rozwiązuje kilka problemów a między innymi skraca czas zmiany biegów. Nazywa się to 4T65E TransGo Shift Kit:



Jak widać nie jest to nic wielkiego - ot kupka sprężynek, tulejek i uszczelek... Natomiast ma jedną zaletę - w zakresie, który mnie jest potrzebny można go zainstalować nie wyjmując skrzyni z samochodu.

Jak to działa? Zestaw modyfikuje działanie akumulatora ciśnienia zmiany biegu 1/2 i 2/3. Otóż - olej do zmiany biegu nie jest pobierany bezpośrednio z pompy, która ma ograniczoną wydajność. Po drodze jest niewielki bufor - akumulator ciśnienia. W momencie zmiany biegu w ułamku sekundy jest z niego uwalniany zapas ciśnienia potrzebny do sprawnej zmiany biegu. TransGo Shift kit zawiera zestaw sprężyn, które zmieniają siłę nacisku elementów akumulatora, dodatkowo metalowe tulejki, które dokładamy na trzpień sterujący skracają jego skok. W efekcie akumulatory dostarczają nieco większego ciśnienia w krótszym czasie powodując szybszą zmianę biegów, ale jednocześnie elementy są tak dobrane, że biegi zmieniają sie szybciej, ale wciąż płynnie.

A pamiętacie co jest przyczyną błędu P1811? Przekroczenie zakresu adaptacji przy zbyt długiej zmianie biegów. Więc jeżeli udałoby się generalnie skrócić czas zmiany biegów, to może zaczęlibyśmy się znów mieścić w dopuszczalnym zakresie ....

W moim samochodzie dostęp do akumulatora 1/2 oraz 2/3 biegu mamy od spodu, po zdjęciu miski olejowej skrzyni. Ponieważ zestaw jest naprawdę niedrogi, a zakres prac nie przekracza możliwości domowego warsztatu postanowiłem to zrobić i zobaczyć co będzie.

Znakomity opis instalacji zestawu do skrzyni 4T65E znalazłem tutaj:
http://www.grandprixforums.net/threads/79486-DIY-How-To-Install-TransGo-Shift-Kit-4T65E-Very-Detailed-Pictures

Wszystko wyglądało dokładnie tak jak w powyższym opisie. Uprzedzając bieg spraw powiem od razu, że o dziwo patent zadziałał. Przejechałem już ok 1000km - również w korkach po mieście a problem nie pojawił sie ani razu. Przed wymianą na 100% w wielu sytuacjach by się pojawił.

Poniżej krótki opis czynności przy instalacji zestawu. Zdjęcia zaczerpnięte z powyższego linku. Po dokładne szczegóły odsyłam do linku powyżej.

Odłączamy akumulator żeby nie zrobić przypadkowego zwarcia oraz wyczyścić pamięć adaptacji sterownika skrzyni.

Podnosimy samochód (każdy ma swój opatentowany bezpieczny sposób...)

Poluźniamy śruby (M10) miski oleju. Podkładamy dużą kuwetę, olej sika na boki na wszystkie strony.



Dajemy mu się wykapać, po czym przytrzymując miskę odkręcamy śruby do końca i zdejmujemy miskę zlewając resztę oleju. Łącznie trzeba mieć miejsce na ok 4.5 litra oleju.

Po zdjęciu miski wygląda to tak:



Wyciągamy filtr oleju ciągnąc prosto w dół. Po zdjęciu filtra:



Teraz trzeba odkręcić moduł akumulatora. Uwaga - poluźniamy wszystkie śruby ale odkręcamy tylko te zaznaczone na poniższym zdjęciu.



Dzięki temu wyjmiemy akumulator w całości i łatwiej będzie go rozebrać do końca na stole widząc dokładnie co gdzie jest. Widoczne na zdjęciu rurki trzeba przy wyjmowaniu modułu ze skrzyni ostrożnie wysunąć z otworów w akumulatorze - nie są w żaden sposób przymocowane.



Skrzynia po zdemontowaniu modułu akumulatora:



i sam akumulator:



Po zdjęciu pokrywy:



Jak widać oryginalnie są tam pojedyncze sprężyny. Zdejmujemy sprężyny i zakładamy te z zestawu wg załączonej instrukcji - kolorami. Gdyby komuś pomyliły się kierunki gdzie jest 2 a gdzie 3 bieg - numerki 1/2 i 2/3 są wybite na obudowach odpowiednich cylindrów. Zakładamy tulejki - dłuższe do środka, krótszą od góry na 3 bieg.



Uwaga - w zestawie jest więcej elementów. Służą one do naprawy innych problemów i nam nie są tym razem potrzebne. Zostawiamy na później Smile

I to byłoby na tyle. Oczywiście wszystkie elementy oglądamy, myjemy, w razie potrzeby czyścimy itp, itd. Składamy w odwrotnej kolejności. Uszczelka akumulatora powinna dać się użyć ponownie. Uszczelkę miski oleju lepiej dać nową.

Można przy tej okazji oczywiście zmienić filtr i wlać świeży olej.

W sumie jest to godzina roboty.

Na koniec mała uwaga: zastosowanie shift kitu w pewien sposób "obeszło problem". Nie spowoduje to, że tarcze sprzęgłowe w cudowny sposób staną sie nowe. Dzięki temu zestawowi możemy jedynie przedłużyć nieco eksploatację skrzyni przed remontem, który i tak prędzej czy później trzeba będzie wykonać. Jego zastosowanie jest możliwe tylko, jeżeli nie występują inne objawy zużycia skrzyni.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4


Ostatnio zmieniony przez Teemto dnia Nie Maj 20, 2018 16:52, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
robisum1
Admin
Admin


Dołączył: Jul 14, 2009
Posty: 347

PostWysłany: Czw Lip 13, 2017 9:49    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobra robota ,opis czytelny potwierdzony fotkami ,Brawo Ty.
_________________
Pontiac Trans Sport 3.8 LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Pon Lip 24, 2017 18:52    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

robisum1 napisał:
Dobra robota ,opis czytelny potwierdzony fotkami ,Brawo Ty.

Dziękuję za uznanie, proszę o podwyżkę Cool

PS
Piękna pogoda motywuje mnie do częstszego używania zabytkowego auta - potwierdzam że wykonana naprawa jest nadal skuteczna.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
robisum1
Admin
Admin


Dołączył: Jul 14, 2009
Posty: 347

PostWysłany: Sro Lip 26, 2017 22:05    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeden z forumowiczow szuka z Toba kontaktu
_________________
Pontiac Trans Sport 3.8 LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Nie Lip 30, 2017 20:18    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Widziałem - mam PW z 24 lipca, odpisałem tego samego dnia. Chyba, że jeszcze ktoś to zapraszam na PW.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
zygi
*
*


Dołączył: Aug 26, 2012
Posty: 18
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Pon Lip 31, 2017 16:27    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgadza się,wiadomość dotarla bardzo pomocna, jeszcze raz wielkie dzięki. Jeszcze się odezwę po powrocie.Pozdrawiam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
remo44
*
*


Dołączył: Dec 29, 2016
Posty: 7
Skąd: Dolny Side

PostWysłany: Wto Lis 14, 2017 18:05    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy upgrade akumulatora w dalszym ciągu zapobiega przed przekroczeniem czasu zmiany biegów? Jakie koszta zakupu i ewentualnie gdzie?
_________________
Chevy Trans Sport '00
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Sro Lis 15, 2017 21:30    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak - skrzynia po zamontowaniu zestawu cały czas działa prawidłowo. Nie robię co prawda zbyt dużych przebiegów, ale jakieś 3 - 4 tys. km przejechałem i działa.

Zestaw był kupiony w Midparts - coś około 250 zł, zamontowany jak widać - we własnym zakresie.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
JEDI_V
Admin
Admin


Dołączył: Dec 05, 2004
Posty: 4260

PostWysłany: Czw Lis 16, 2017 8:32    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

http://midparts.com.pl/pl/p/4T65E-TransGo-Shift-Kit/2941 dostepny od reki Wink
_________________
FORD TAURUS SHO '95 AUT, CHEVROLET CAPRICE '91-5.0 V8-Gassed by Luky<br><div><a href="http://en.zimagez.com/zimage/zrzutekranu2016-11-02o120916.php"></a></div><div>[url=http://en.zimagez.com/zimage/zrzutekranu2016-11-02
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu Yahoo Messenger
macbylski
*
*


Dołączył: May 05, 2016
Posty: 3

PostWysłany: Wto Gru 26, 2017 1:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

że też nie mogłeś tego napisać wcześniej bo zajeździłem już jedną skrzynię przez to szarpanie, w następnej pojawiło się to samo i na szczęście dla mnie napisałeś ten post, części, olej i filtr kupiłem, dałem linka do tego posta mechanikowi, i ten wymienił za 150zł, i co? i kurna smigam bez nerwów, pierwsze co zrobiłęm to trasa poznan kraków poznań nie oszczędzając na paliwie i co? jestem zachwycony! to jest szok, że tak prosto można wyeliminować usterkę, która doprowadza do rozwalenia skrzyni a wcześniej do sząłu przy jeździe po mieście. no to teraz tylko czekam na posta w temacie wypadający zapłon i zbyt uboga mieszanka bo wymieniłem wszystkie sondy czujniki, świece, kable i cewki i na wolnych wnerwiająco przebiera...
dzięki!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Czw Sty 25, 2018 21:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cieszę się, że moje doświadczenie komuś pomogło - życzę długiej i bezawaryjnej jazdy!

Niestety automatyczna skrzynia to nie jest takie proste urządzenie i przyczyn wadliwego funkcjonowania może być wiele. W tym przypadku była to jedna z trzech najbardziej prawdopodobnych - a zastosowane rozwiązanie (jak pisałem w powyższym poście) w zasadzie nie usuwa samej przyczyny błędu (nadmierny poślizg powodujący zbyt długi czas zmiany biegu, a bedący skutkiem zużycia elementów ciernych) a tylko przez zmianę dynamicznych parametrów zmiany biegu nieco zmniejsza ów błąd poślizgu powodując, że znowu mieścimy się w dopuszczalnym czasie. Nie ma się co czarować - problem powróci, tyle że trudno oszacować kiedy. Może po 10 tysiącach, może po 50 ... Przy mojej eksploatacji - kilka tys. km rocznie to juz daje kilka lat więc uważam, że było warto Cool
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
bubuss
*
*


Dołączył: Feb 08, 2007
Posty: 331
Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Wto Kwi 03, 2018 13:29    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

super opis i sposób szkoda że dopiero teraz go przeczytałem miałem ten problem i mam nadal przejechałem na tym problemie już ze 100 pare tysięcy zawsze gasząc i zapalając ale teraz już po takim przebiegu nie wiem czy jest sens to wstawiać czy skrzynia tak czy tak nie jest do rementu
_________________
Buick lesabre limited rok 2000 poj. 3.8l bubuss@poczta.onet.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
przytulas
*
*


Dołączył: Mar 05, 2016
Posty: 6

PostWysłany: Pon Kwi 09, 2018 15:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Forum, z linku padło, zdjęć też nie ma. Czy ma ktoś te fotki i może je udostępnić, albo wstawić tutaj?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teemto
*
*


Dołączył: Aug 24, 2016
Posty: 19
Skąd: Moonus Mandel

PostWysłany: Nie Maj 20, 2018 16:54    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zdjęcia znikły z powodu zamknięcia przez Onet serwisu republika www, na którym od wieeeelu lat miałem prywatną stronę. Podlinkowałem ponownie z innego hostingu.
_________________
CHEVROLET TRANS SPORT 3.4
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Skrzynia Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group