www.asu.pl :: Zobacz temat - Wymiana oleju w A604 - Chrysler Voyager
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wymiana oleju w A604 - Chrysler Voyager

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Sam naprawiam
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
RJSYSTEMS
*
*


Dołączył: Jul 19, 2008
Posty: 43

PostWysłany: Czw Wrz 04, 2008 12:30    Temat postu: Wymiana oleju w A604 - Chrysler Voyager Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich zainteresowanych tematem wymiany oleju w automacie.
Moje auto to Chrysler Grand Voyager II 3.3 i `96 z 4-ro biegową skrzynią A604.
Miejsce wymiany oleju - parking przyblokowy.
Czas całej operacji - ok. 1,5 godziny.
Niezbędne narzędzia i klucze:
nasadka 10 mm
nasadka 13 mm
grzechotka + średniej długości przedłużka
płaski śrubokręt z małą ( wąską ) końcówką
płaski śrubokręt średniej wielkości
skalpel
trochę drobnoziarnistego papieru ściernego
butelka rozpuszczalnika - może być benzyna ekstrakcyjna, nitro, itp.
słoik litrowy
mały słoik, szklanka, kubek, bądź cokolwiek podobnego ( do przelewania starego oleju )
mały lejek
kilka szmat
miska - duża wymiarowo ( obwód ), ale stosunkowo niska - ja wykorzystałem kuwetę po kocie, jest idealna, bowiem jej wymiary to ok. 50/35/12 cm
Co do marki i typu oleju nie będę się tu wypowiadał, bowiem dużo już tego jest napisane na forum. Koszt wymiany oleju z filtrem w ASO Chryslera ( z ich materiałami ) wynosi w moim mieście 450 zł. i trwa ok. 4 godzin ( wiem dokładnie, bo pytałem ). Ja w sklepie ASU zakupiłem 5 litrów oleju ( w bańkach 1-o litrowych ) w cenie 110 zł., a za filtr z uszczelką skrzyni zapłaciłem 39 zł. A sama wymiana oleju jest dziecinnie prosta i nawet udało mi się nic nie nabrudzić.

A teraz kolejne czynności:

Ważne! Przed przystąpieniem do wymiany oleju, należy dokładnie i poprawnie zmierzyć stan oleju w skrzyni. W tym celu należy rozgrzać olej ( przekładniowy, nie mylić z silnikowym ) do właściwej temp. Aby to uzyskać wystarczy przejechać minimum 20 kilometrów, dla pewności ciut więcej, zatrzymać auto, nie gasząc silnika dźwignię wyboru biegu dajemy w położenie P, maskę do góry, czekamy minutkę i za pomocą bagnetu odczytujemy stan oleju w skrzyni.
[img][/img]

Wymiany oleju dokonujemy na zimnym silniku.
Ja osobiście uniosłem na lewarku lewy przód auta i zdjąłem przednie lewe koło, ale nie jest to czynność obowiązkowa, bo wszystko zależy od posiadanych warunków. Jak ktoś dysponuje kanałem, to będzie to zbędna strata czasu, a jak ktoś ( tak jak ja ) musi się położyć pod auto, to będzie to duże ułatwienie.
Wsuwamy pod auto przygotowaną miskę na stary olej i nasadką 10 mm delikatnie luzujemy wszystkie śruby od miski olejowej.
[img][/img]
[img][img]
Uwaga! Powyższy rysunek przedstawia odwrócony widok od dołu.
Wszystkich śrub jest 14, umieszczone są po całym obwodzie miski, ale w nieregularnych odstępach. I tu ciekawostka - u mnie jedna ze śrub miała łeb pod nasadkę 13 mm, a gwint i długość identyczną z pozostałymi. Na wszelki wypadek wkręciłem ją w dokładnie to samo miejsce skąd pochodziła, ale nie mam pewności, czy taki ewenement występuje zawsze, czy tylko u mnie.
Po poluzowaniu śrub może spod niektórych wypływać olej i w tym momencie podstawiamy pod skrzynię naszą miskę.
Ręką, bądź nasadką z przedłużką wykręcamy większość śrub, pozostawiając sobie 4 śruby po przekątnej. Śruby te luzujemy tak, aby trzymały się na jednym, dwóch zwojach, będzie to nasze zabezpieczenie, przed niekontrolowanym upadkiem miski olejowej.
Teraz wszystko zależy od tego czy poprzednio miska była uszczelniana na uszczelkę, czy na silikon. Jeśli była to uszczelka wystarczy lekko podważyć za rant miski olejowej aby ją odkleić od skrzyni, jednocześnie podtrzymując miskę ręką w celu zapobieżenia jej gwałtownemu oderwaniu. Jeśli był to silikon ( tak było u mnie ), to wystarczy w dogodnym nam miejscu naciąć skalpelem stary silikon - na łączeniu miski ze skrzynią i delikatnie podważać w tym miejscu płaskim śrubokrętem o małej, wąskiej końcówce. Odklejanie silikonu będzie stopniowe i trzeba będzie podważać miskę w kilku miejscach po obwodzie, nie zapominając o podtrzymywaniu jej ręką. W trakcie stopniowego odklejania silikonu, olej nie będzie już kapał, a lał się strumieniami, dlatego warto to robić powoli i stopniowo, aby strumień starego oleju trafiał do miski, a nie poza nią. Ponad to miska jest pochylona w stronę tyłu auta i z tej strony należy się spodziewać największych wycieków oleju. Dlatego też odklejanie należy przeprowadzać w tę stronę. Może się to wydawać mało czytelne, ale jak już będziecie leżeć pod autem, szybko zrozumiecie o co mi chodzi.
Gdy już miska olejowa jest cała odklejona zostawiamy ją na chwilkę na pozostawionych nieodkręconych 4-ech śrubach, do chwili aż olej przestanie lać się strumieniami, a zacznie delikatnie kapać.
Dociskamy ręką miskę ponownie do góry, a drugą ręką odkręcamy pozostawione wcześniej śruby.
Następnie delikatnie opuszczamy miskę do dołu i całą zawartość starego oleju wylewamy do naszej miski na stary olej. Ponieważ z braku miejsca nie zdołamy z miski zlać całego oleju, wypełzamy spod auta z miską olejową i resztę starego oleju wlewamy do pustego większego słoika.
Poniższy rysunek jest tylko poglądowy i przedstawia odwrócony widok od dołu.
[img][/img]
Miskę olejową odkładamy na chwilkę na bok. Jeśli auto jest na lewarku, to delikatnie opuszczamy je na dół, tak aby wyrównać poziom karoserii. Pod samochodem musi się cały czas znajdować nasza miska na stary olej.
Wracamy do naszej wyjętej miski olejowej. Wyjmujemy z niej magnes, ma okrągły kształt, wielkość jak moneta 5-io złotowa, tylko trochę grubsza. Magnes czyścimy dokładnie rozpuszczalnikiem i szmatkami do momentu, aż będzie czyściutki i pozbawiony opiłków. Nagromadzenie na nim drobnych opiłków i w stosunkowo nie dużej wielkości, jest naturalnym objawem zużycia skrzyni. Ilość ta może być zależna od tego jak dawno był wymieniany poprzednio olej. W tym miejscu muszę się przyznać do własnej nie wiedzy. Otóż nie wiem, czy umiejscowienie magnesu w skrzyni ma znaczenie, a ponieważ znajdował się on przy dwóch ( fabrycznych ) wgnieceniach w misce olejowej, postanowiłem go umieścić dokładnie w tym samym miejscu. Wyczyszczony magnes odkładamy na razie na bok i bierzemy się za czyszczenie miski olejowej. Na pierwszy ogień idzie rant miski, który jest uszczelniany. Skalpelem dokładnie odcinamy pozostałości silikonu, czyścimy to rozpuszczalnikiem i dla pewności przecieramy delikatnie drobnoziarnistym papierkiem ściernym. Następnie całe wnętrze miski czyścimy benzynką. Miska od śroka ma być czysta i wyglądać jak nowa. Teraz umieszczamy magnes ponownie w jej wnętrzu i wracamy do auta.
Ponownie dla wygody unosimy go do góry na lewarku. Do tego czasu olej ze skrzyni powinien nam delikatnie kapać. Nie odsuwając miski na stary olej, z wyczuciem, acz stanowczo łapiemy rękoma za stary filtr i ciągnąc do dołu wyjmujemy go. Do tej czynności nie wolno używać żadnych narzędzi, wystarczą same ręce. Filtr trzyma się na dwóch plastikowych zatrzaskach i aby to dokładnie zrozumieć, wystarczy przyjrzeć się nowemu filtrowi, który będziemy zakładać.
[img][/img]
Ponownie jest to rysunek tylko poglądowy i przedstawia odwrócony widok od dołu.
A tu zdjęcie filtra z uszczelką.
[img][/img]
Wyjęty filtr wrzucamy do miski ze starym olejem i chwilę czekamy, gdyż po jego wyjęciu ponownie popłynie nam strumień starego oleju. Jak tylko olej ze skrzyni zacznie delikatnie kapać, wysuwamy spod auta miskę ze starym olejem, a w miejsce gdzie kapie olej podkładamy szmatę.
Teraz pora na dokładne wyczyszczenie rantu skrzyni, gdzie styka się ona z miską olejową. Czynność wykonujemy identycznie jak w przypadku miski olejowej, czyli skalpel, papierek ścierny i odtłuszczenie krawędzi.
W tym miejscu jesteśmy na półmetku.
Zakładamy nowy filtr oleju. Wystarczy dobrze wycelować wypusty z zatrzaskami i docisnąć filtr do skrzyni, tak aby zatrzasnęły się zatrzaski. Filtr ma taką budowę i kształt, że choć by nie wiem jak kombinować, nie ma możliwości jego niepoprawnego montażu.
Następnym etapem jest montaż miski olejowej, ale tu są dwie możliwości jej uszczelnienia.
Albo silikon:
[img][/img]
Albo uszczelka:
[img][/img]
Wybór należy do Was, ja wybrałem komplet z uszczelką. Jeśli zdecydowaliście się na silikon, pamiętajcie o dokładnym odtłuszczeniu krawędzi styku zarówno na misce olejowej, jak i skrzyni biegów. W przeciwnym wypadku, cała praca może pójść na marne.
Na miskę olejową kładziemy nową uszczelkę, bądź smarujemy dokładnie silikonem, ale z umiarem, co by po dociśnięciu za dużo nie wypchnęło do wnętrza miski. Z miską kładziemy się pod auto i delikatnie wkładamy ją na swoje miejsce. Delikatnie ją przytrzymując załapujemy wszystkie śruby. Następnie ręką, bądź nasadką z przedłużką ( bez grzechotki ), delikatnie i stopniowo po kilka obrotów dokręcamy śruby. Śruby dokręcamy na krzyż, po przekątnej, podobnie jak koło od samochodu, bądź dekiel od zaworów. Kiedy miska dociśnie się równomiernie do skrzyni, bierzemy grzechotkę i zachowując kolejność dokręcamy śruby, ale także stopniowo, małymi obrotami każdą z osobna. Czynność ta jest trochę czasochłonna, ale gwarantuje prawidłowe ułożenie się uszczelki ( bądź silikonu ), a co za tym idzie jej uszczelnienie. Lepiej to zrobić wolniej i z wyczuciem, niż później ponownie kłaść się pod auto. Śruby dokręcamy do wyczuwalnego oporu.
Zakładamy koło i opuszczamy auto.
Wyjmujemy bagnet ze skrzyni i w jego miejsce wkładamy mały lejek. Ponieważ wcześniej zmierzyliśmy poziom oleju w skrzyni, wiemy że to co spuściliśmy odpowiada prawidłowemu stanu oleju w skrzyni ( chyba, że pomiar wykazał jego za mały stan ) i jak zalejemy identyczną ilość, nie będziemy mieli żadnych problemów. Śmiało za pomocą lejka wlewamy pierwsze 3 litry nowego oleju. Pamiętajcie o powolnym zalewaniu oleju, żeby nie przelać lejka i nie potrzebnie nabrudzić sobie pod maską. Do pustych butelek po oleju, za pomocą mniejszego słoika, czy czegoś podobnego przelewamy stary olej. Ponieważ na oko ciężko jest stwierdzić ile starego oleju zostało w naszej misce ze starym olejem, przelewamy go z miski do litrowego słoika. W moim wypadku wyszedł cały i jeszcze ciut zostało. Więc zalałem do skrzyni kolejny ( 4-ty ) litr świeżego oleju. Stary olej ze słoika wlałem do pustej butelki po oleju, a resztę starego starego oleju ponownie do słoika. Wyszła mi połowa słoika. Do skrzyni wlałem 300 ml. nowego oleju.
Teraz zaglądamy pod auto i wypatrujemy wycieków. Jak wycieki nie występują, odpalamy auto i pozwalamy mu popracować na wolnych obrotach ok. 1-3 minut. W tym czasie olej ( między innymi ) zostanie zassany przez nowy filtr. Gasimy silnik i zaglądamy ponownie pod auto szukając ewentualnych wycieków. Jak wszystko gra, zwijamy narzędzia i idziemy się umyć.
Teraz przyszła pora na sprawdzenie właściwego poziomu płynu. W tym celu rozgrzewamy skrzynie do temperatury roboczej, robiąc odpowiednio długą przejażdżkę. Pamiętajmy o nie katowaniu nadmiernym auta w tym czasie. Robimy normalny pomiar poziomu oleju w skrzyni. Jeśli jest go za mało robimy odpowiednią dolewkę, sprawdzamy także czy nie mamy wycieku spod uszczelki miski. Praktycznie przy tym sposobie pomiaru i zalewaniu oleju nie ma możliwości przelania oleju, ani zalania drastycznie za małej ilości. Jeśli się okaże, że jednak mamy wyciek, należy ponownie spróbować dociągnąć śruby, może też zajść potrzeba ponownego odkręcenia miski i poprawnego jej uszczelnienia.
Mi osobiście udało się nie nabrudzić na parkingu przy tej operacji, oraz prawidłowo uszczelnić miskę za pierwszym podejściem. Uważam też, że zastosowanie uszczelki niż silikonu jest łatwiejsze w użyciu i praktyczniejsze.
Życzę wszystkim powodzenia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Benek
*
*


Dołączył: Jun 22, 2006
Posty: 692
Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw Wrz 04, 2008 21:13    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Toś się oklepał w klawiaturę. Podziwiam. Shocked
_________________
Chevrolet Trans Sport 3,4L V6 '01r,
Oldsmobil Silhouette 3.4L V6 '00r, Gazowany u Luky'ego
[IMG]http://images62.fotosik.pl/809/1b6d041f3d165805m.jpg[/IMG]
www.youtube.com/watch?v
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
ptak1
*
*


Dołączył: Jun 19, 2007
Posty: 184
Skąd: Kłodzko

PostWysłany: Pią Wrz 05, 2008 12:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

RJSYSTEMS szacunek, wspaniała robota. Very Happy
_________________
voyager 96 3.3l zagazowany


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
lift
*
*


Dołączył: Jul 08, 2007
Posty: 871
Skąd: Żyrardów

PostWysłany: Sob Wrz 06, 2008 0:30    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Very Happy Takiej wiedzy nam potrzeba a wszystko co trudne i niemożliwe okaże się łatwe do zrobienia ,zaoszczędzimy czasu i pieniędzy Wink
_________________
CHRYSLER
TOWN&COUNTRY 3.8 V6 98' PB/LPG ASB
VOYAGER 3.0 V6 89' PB/LPG ASB
http://www.voyagerklub.pl/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
sato
*
*


Dołączył: Sep 13, 2007
Posty: 1350
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Sob Gru 20, 2008 10:34    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Masz u mnie 6+ dobra robota.Gratulacje. Very Happy
_________________


Chrysler Grand Voyager 3,3 2000r. LPG Stag 300
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
esdarek
Moderator
Moderator


Dołączył:
Posty: 7980
Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Sob Gru 20, 2008 11:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wzorowo!
_________________
flota:
PONTIAC TRANS SPORT 3.8 LPG by Luky
PONTIAC GRAND AM 3.1 LPG by Luky
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
rafal1435
*
*


Dołączył: Jun 18, 2010
Posty: 197
Skąd: Chorzów

PostWysłany: Pon Cze 21, 2010 21:05    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

u mnie w 3.8 T&C 96r bedzie tak samo wygladac wymiana oleju?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
waldek44
*
*


Dołączył: Oct 30, 2008
Posty: 808
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Cze 22, 2010 4:35    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tak samo
_________________
Chrysler  Voyager 3,3 z 2000r
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Airjack
*
*


Dołączył: Jun 16, 2010
Posty: 32
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Sie 10, 2010 23:13    Temat postu: Wymiana ATF w Dodge 2004 Odpowiedz z cytatem

W Dodge 2004 wymiana ogólnie wygląda tak samo jak opisał kolega. Opis super! Z uzyskanego właśnie doświadczenia (wymieniłem olej 2 tygodnie temu) dodam:
1. Miskę uszczelniałem na silikon, miałem krajowej produkcji "czerwony" (oczywiscie wysokotemperaturowy , do misek olejowych) sprawdził się bez zarzutu.
2. Odtłuszczaniem za bardzo bym się nie przejmował gdyż mimo spuszczania płynu przez godzinę cały czas kapał gdzieś z wnętrza i spływał po rancie skrzyni więc zanim dokręciłem miskę (a proces trwa) to już mi się przesączył. Z duszą na ramieniu dokręciłem miskę ale jest OK, żadnych przecieków.
3. Silikon kładłem nie przejmując sie otworami w misce na śruby więc czasem śruby wkręcałem niejako "na silikon". Ale czyszcząc części po rozbiórce zauważyłem że śruby były ze starym silikonem więc w fabryce też się tym nie przejmowali. Wałek silikonu ma mieć wg. serwisówki średnicę ok. 4 mm.
4. Śruby dla spokoju polecam dokręcać na kilka razy, krzyżowo jak już napisał kolega ale dobrze jest dokręcać kluczem dynamometrycznym - moment 20 Nm. To są M6 można łatwo przycisnąć i pyk! A potem wykręć resztkę stalowej śruby z aluminium Mad
_________________
Dodge Caravan 3.3 2004
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
patryk
*
*


Dołączył: Dec 02, 2010
Posty: 36
Skąd: Szwecja-Hallstavik

PostWysłany: Wto Mar 13, 2012 15:00    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Świetny opis.
Mnie też czeka wymiana oleju.
Ale po przeczytaniu opisu to nie wydaje się być takie straszne.
Dodam że w moim rodzinnym mieście w serwisie BOSCH wymienili mi olej silnikowy bez problemu ale w skrzyni już nie chcieli (bo my tego nie robimy) to była odpowiedz.
Więc ja to zrobię haha Laughing
_________________
Chrysler Grand Voyager MILENIUM 2000r 3.3
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
rafal1435
*
*


Dołączył: Jun 18, 2010
Posty: 197
Skąd: Chorzów

PostWysłany: Nie Cze 23, 2013 22:10    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Najlepiej wymienic olej dynamicznie, 11-12l oleju wystarczy do tego celu, pierw robimy wymiane w misce tak jak kolega wyzej opisal, potem wyciagamy obudowny na filter powietrza i ukazuja nam sie dwa weze wchodzace do skrzyni, ten wyzej czyli ten blizej pasazera to powrot ktory nalezy odlaczyc od skrzyni i wsadzic w butelke po czym odpalic samochod, zlac 1-1.5l (trwa to okolo 5-10s wiec fajnie miec druga osobe) i nastepnie dolac przez bagnet tyle samo oleju... i tak w kolko az czysty olej nam sie skonczy Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Sam naprawiam Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group