www.asu.pl :: Zobacz temat - zmiana biegów podczs jazdy
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

zmiana biegów podczs jazdy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Skrzynia
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
wk
*
*


Dołączył: Oct 11, 2004
Posty: 844
Skąd: Tarnowskie Góry - Śląskie

PostWysłany: Pon Wrz 12, 2005 18:02    Temat postu: zmiana biegów podczs jazdy Odpowiedz z cytatem

Poniżej przedstawiam teksty ze strony Autoservice Olczak.
Przyznam że troche zabiły mi klina w moim dotychczasowym spojżeniu na ten problem.


Jak i kiedy stosować
blokowanie pierwszego biegu


Pozycja dźwigni oznaczona cyfrą "1"-w niektórych markach literą "L" służy w automatycznej skrzyni biegów do blokowania pierwszego biegu .W pozycji tej w większości skrzyń, w odróżnieniu od pierwszego biegu na pozostałych pozycjach dźwigni do jazdy w przód ,pracuje dodatkowy element.Zazwyczaj jest to hydrauliczne sprzęgło-hamulec blokujące sprzęgło jednokierunkowe.Określone sprzęgło jednokierunkowe przy jeździe na pierwszym biegu w innych pozycjach dźwigni do jazdy w przód ,po odpuszczeniu pedału przyspieszania pracuje jak "wolne koło".W pozycji zblokowanego pierwszego biegu, zablokowane sprzęgło jednokierunkowe przy odpuszczeniu pedału przyspieszania powoduje hamowanie silnikiem.Wspomaganie blokady sprzęgła w czasie wciskania pedału przyspieszenia dodatkowym siłownikiem powoduje rozkład momentu obrotowego przekazanego z silnika na większą ilość elementów skrzyni.W taki sposób ten sam moment obrotowy przekazany z silnika w zblokowanej pozycji pierwszego biegu w stosunku do pozostałych pozycji do jazdy w przód mniej obciąża elementy wykonawcze pracujące na pierwszym biegu.
Przy agresywnej technice jazdy polegającej na bardzo szybkim ruszaniu z miejsca, przy silnie wciśniętym pedale przyspieszenia preferowane jest użycie blokady pierwszego biegu. Po ruszeniu z miejsca na zblokowanym pierwszym biegu i osiągnięciu określonej prędkości przełączamy dźwignię zmiany biegów w kierunku pozycji normalnego programu do jazdy w przód.W przypadku konieczności holowania przez samochód przyczepy również jest wskazane ruszanie z wykorzystaniem blokady pierwszego biegu. Na zblokowanym pierwszym biegu w żadnym przypadku nie należy przekraczać maksymalnie dopuszczalnej prędkości dla tego biegu.W zależności od typu skrzyni i samochodu prędkość ta najczęściej zawarta jest w przedziale 60-80 km/h.Przy użytkowaniu konkretnego modelu samochodu należy znać wartości maksymalnych prędkości dla poszczególnych biegów.

Blokady pierwszego biegu używa się również do prób uwolnienia w przypadku ugrzęźnięcia w błocie lub śniegu , oraz w przypadku konieczności użycia funkcji hamowania samochodu silnikiem np. przy jeździe w trudnych warunkach terenowych lub górskich.W każdym przypadku należy pamiętać o maksymalnie dopuszczalnej prędkości jazdy dla tego biegu.Włączanie blokady pierwszego biegu wskazane jest po pełnym zatrzymaniu samochodu.Przy przełączaniu dźwignią zmiany biegów programu skrzyni w czasie jazdy , z pozycji zblokowanego pierwszego biegu w kierunku pozycji normalnego programu można korzystać z kolejnych występujących po drodze blokad określonych biegów. Należy przy tym pamiętać o nie przekraczaniu maksymalnie dozwolonych prędkości dla danego biegu.



Jak i kiedy stosować
blokowanie drugiego biegu


W automatycznych skrzyniach biegów trzy i czterobiegowych przełożenie drugiego biegu zazwyczaj jest tak dobrane, by zapewnić jak najlepsze wykorzystanie momentu obrotowego silnika do rozpędzenia samochodu. Prędkość maksymalna dla drugiego biegu w zależności od modelu skrzyni i samochodu mieści się najczęściej w przedziale 90-120 km/h. Użytkownik konkretnej marki i modelu samochodu powinien znać właściwe wartości maksymalnych prędkości jazdy na określonych biegach i przy stosowaniu blokowania określonych biegów nie przekraczać tych wartości.

Przy zblokowaniu pozycji drugiego biegu skrzynia biegów przy ruszaniu samochodem z miejsca realizuje program pierwszego i drugiego biegu. Podczas jazdy na drugim biegu na normalnym programie do jazdy w przód (oznaczenie "D" , "A" , lub "OD") odpuszczenie pedału przyspieszenia w określonym zakresie prędkości powoduje włączenie trzeciego biegu i swobodne toczenie się samochodu. Przy zblokowaniu drugiego biegu w tych samych warunkach samochód na drugim biegu hamowany jest silnikiem. Z opisanych wyżej względów funkcja blokady drugiego biegu jest bardzo przydatna w przypadku holowania przyczepy oraz podczas zjazdów ze wzniesień o dużym kącie nachylenia przy niewielkich prędkościach jazdy. Przy samochodach z przednim napędem w warunkach ośnieżonej lub oblodzonej drogi, podczas korzystaniu z funkcji blokady drugiego biegu należy szczególnie pamiętać o właściwościach hamowania samochodu przez silnik. Przełączanie dźwignią zmiany biegów programu blokady drugiego biegu można realizować również w czasie jazdy pod warunkiem, że prędkość samochodu w danej chwili mieści się w zakresie normalnej prędkości jazdy dopuszczalnej dla drugiego biegu. Przełączanie z programu blokowania drugiego biegu do programu normalnej jazdy można wykonywać bez względu na prędkość jazdy na zblokowanym drugim biegu(mieszczącą się oczywiście w zakresie dla tego biegu).

[b]I co Wy na to??????????????????[/b]
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gobowiec
*
*


Dołączył: May 24, 2005
Posty: 556

PostWysłany: Wto Wrz 20, 2005 9:38    Temat postu: re: zmiana biegów podczs jazdy Odpowiedz z cytatem

Po takim artykule już się boję zimy. Jaka jest technika jazdy na śniegu (lodzie) przy automacie? Przy normalnej skrzyni jakoś sobie radzę i co roku przy pierwszych opadach śniegu ćwiczę sobie odruch odpuszczania hamulca, kontrowania itp. ale jak to się robi przy AT? Jakie różnice, poradniki jakieś itp? Może to śmieszne, ale dla mnie technika jazdy na Windstarze różni się co nieco od Astry (mój poprzedni wozik) a nie chciałbym być niemile zaskoczonym.
_________________
Gobowiec Smile Windstar 3.0 97r. zagazowany
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wk
*
*


Dołączył: Oct 11, 2004
Posty: 844
Skąd: Tarnowskie Góry - Śląskie

PostWysłany: Wto Wrz 20, 2005 14:39    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

1-PO PIERWSZE OSTROŻNIE I DELIKATNIE
2-PO DRUGIE NA ZIMÓWKACH
Ja w ubiegłym roku jak tylko spadł śnieg pojechałem wypróbować autko.
I muszę Ci powiedzieć że te 2 tony na letnich to jadą jak na sankach. Na mocno śliskim na ABS specjalnie nie masz co liczyć, koła idą w poślizgu nawet przy delikatnym chamowaniu.
Ważna sprawa to jazda na OD wtedy występuje efekt chamowania silnikiem a rozwijane szybkości są w tym okresie mniejsze zresztą na prostej suchej nawierzchni zawsze możesz włączyc OD.
Następna sprawa to unikaj gwałtownego dodawaniu gazu na nawierzchni gdzie lód miesza się z asfaltem. Przy poślizgu kół na lodzie jak wejdziesz na twarde i nagle złapie przyczepność to wtedy daje po skrzyni.
Jak masz możliwosć to delikatnie poćwicz na jakimś pustym oblodzinym parkingu, wtedy wyczujesz auto i wypracujesz własną technikę jazdy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wk
*
*


Dołączył: Oct 11, 2004
Posty: 844
Skąd: Tarnowskie Góry - Śląskie

PostWysłany: Czw Wrz 22, 2005 20:50    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mo i jeszcze jedna ważna sprawa o której zapomniałem napisać powyzej.
Ostrożnie podczas gwałtownego dodawania gazu na śliskim. Jak skrzynia zredukuje bieg można do stać pięknego poślizgu. Przy przednim napedzie da sie opanować, ale w autach które mają napęd na tył to można wyciąc pękny piruecik nawet przy 40 na godzinę i nieżycze nikomy czegoś takiego na zakręcie. Dobrze jak skończy się to kleksem w gaciach Laughing
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Pryjom
*
*


Dołączył: Oct 19, 2005
Posty: 124
Skąd: tychy

PostWysłany: Wto Lis 01, 2005 18:00    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

nie martw sie o stluczki windstar mam mocne zderzaki Very Happy wiem bo znajomego zona wypchnela na srodek skrzyzowania 3 auta a na zderzaku mial tylko rysy Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
mr-z
*
*


Dołączył: Nov 08, 2005
Posty: 1

PostWysłany: Wto Lis 08, 2005 15:54    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

takie małe pytanie czy ten poradnik o jeżdzie ma się podobnie do Chryslera Voyagera ?? ja tam mam biegi "D", "3" i "L" czyli 4 , 3 , 1 biegów do dyspozycji

Ostatnio zmieniony przez mr-z dnia Pon Lis 14, 2005 12:08, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
asu
Admin
Admin


Dołączył: Apr 10, 2004
Posty: 6474
Skąd: ....Wrocław.... kom. 698-741-741 gg.874104

PostWysłany: Nie Lis 13, 2005 15:30    Temat postu: Re Odpowiedz z cytatem

Tak.

Pozdrawiam Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Skrzynia Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group